Тема. Авангардизм 1910-20-их років і здійснювана ним «революція в мистецтві»,
його основні течії (футуризм, кубізм, дадаїзм, експресіонізм, сюрреалізм).
Мета: поглибити знання учнів про авангардизм та його стильові різновиди;
показати основні відмінності, що відрізняють авангардистські течії;
удосконалити уміння працювати у групах; розвивати усне мовлення
(уміння висловлюватися повно, чітко, обґрунтовано, об’єктивно, спираючись
на фактичний матеріал ); комунікативну компетентність, розвивати
просторове, аналітичне, асоціативне, творче мислення; виховувати естетичний
смак, бажання долучатися до світової культури.
Обладнання: підручник, робочий зошит, аркуші з тестами, аркуші оцінювання,
літературний словник-довідник, схема «Течії авангардизму»,
мультимедійні презентації.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
* Примітка: матеріал розраховано на 2 уроки
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Актуалізація знань
- Тестова робота: (кожна правильна відповідь – 0, 25 б)
- Визначте основні художні течії кінця XІX – початку ХХ ст:
А класицизм, романтизм;
Б бароко, просвітництво;
В реалізм, модернізм.
- До течій раннього модернізму належать:
А імпресіонізм, неоромантизм, символізм;
Б експресіонізм, неокласицизм, акмеїзм;
В кубізм, абстракціонізм, імажинізм.
- Позначте період виникнення імпресіонізму та символізму як літературних течій:
А кінець ХІХ ст.;
Б початок ХІХ ст.;
В початок ХХ ст.
- Укажіть період, в який у європейських країнах утверджується реалізм:
А 70-80 рр. ХІХ ст.;
Б 10-20 рр. ХХ ст.;
В 30-40 рр. ХІХ ст.
- Назвіть ім’я письменника, який розробив теорію натуралізму:
А Едмон Гонкур;
Б Еміль Золя;
В Гі де Мопассан.
- Позначте рядок, у якому вказано поетів-символістів:
А М.Некрасов, А.Фет, Ф.Тютчев;
Б М.Некрасов, В.Вітмен, С. Малларме;
В Ш. Боддер, П. Верлен, А.Рембо.
- Укажіть термін, що позначає загальну назву кризових явищ у мистецтві і культурі кінця ХІХ – початку ХХ століть і позначений настроями безнадії, розчарування, занепадом життєвих сил:
А символізм;
Б натуралізм;
В декаданс.
- Назвіть термін, який у перекладі з французької мови означає «новітній, сучасний»:
А натуралізм;
Б модернізм;
В імпресіонізм.
Ø Доповніть речення:
1. Причинами виникнення модернізму є …» (1. Загострення духовної кризи після першої світової війни. 2. Реалізм дещо "приївся читачеві", тому письменники-модерністи шукали нових, не набридлих публіці змісту і форм художніх творів. 3. Літератори стали торувати свої, нові "модерні" шляхи в літературі.)
2. Реалізм на початку ХХ ст. оновився завдяки синтезу… (нереалістичних напрямків та течій, використанню здобутків попередніх епох).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Формулювання задач уроку:
Можливі відповіді учнів:
- поглибити знання про авангардизм;
- ознайомитися з творчістю митців – представників різних авангардистських течій;
- розвивати асоціативне, образне, логічне мислення, уяву;
- розвивати мовлення, уміння обґрунтовано висловлюватися;
- дбати по культуру спілкування.
ІІІ. Робота над темою уроку
- Міні-лекція «Передумови виникненення авангардизму»
Авангардизм (фр. avant-garde – передовий загін) — літературний напрям XX ст., засадничою основою якого є руйнування традиційних форм і канонів. Попередниками авангардизму є пізній Ренесанс і романтизм. Із пізнім Ренесансом авангард зближує соціальний і мистецький утопізм, з романтизмом — суб'єктивізм, заглибленість в ірраціональне, динамізм, фрагментарність, націленість на майбутнє, розуміння інтуїції як основного творчого джерела, критичне ставлення до раціонального світосприйняття, опозиція до світогляду Просвітництва. Схожість з модернізмом - у неприйнятті реалізму. Модернізм характеризує вибірково критичне ставлення до традицій, авангардизм — заперечує минуле.
Становлення авангардизму відбувалося в атмосфері бунту, йому притаманна апокаліптичність світовідчуття, експеримент з формою. Авангардистський літературний герой — людина сильної волі, духовно активна. Авангардисти вважали, що тільки вільна людина може творити нову епоху і нову мову, вони апелювали до інстинкту, бо це первісне відчуття, не ускладнене цивілізаційними і культурними заборонами. Прихильники авангардизму відстоюють концепт нераціонального, інтуїтивного типу сприйняття.
Більшість літературознавців відлік авангардизму ведуть від 1909— 1910 років, тобто від появи перших футуристичних маніфестів. Але авангардизм включає багато інших стильових течій, серед них — дадаїзм, сюрреалізм, імажинізм, конструктивізм. Отже, проблема нижньої хронологічної межі авангарду залишається дискусійною.
Європейський авангардизм мав три періоди розвитку: ранній (перед Першою світовою війною), зрілий (період між Першою та Другою світовими війнами), неоавангард (новий авангард, трансавангард) — після Другої світової війни. Розвиток авангардизму в Україні був зупинений пануванням соціалістичного реалізму, деякі його особливості відновлені у 60-ті роки XX століття. У 80-ті роки він набув ознак неоавангардизму.
- Вправа «Асоціативний ряд»
На основі прослуханого матеріалу запишіть 5-7 епітетів, що найбільш влучно характеризують авангардизм. (Авангардизм: новий, передовий, бунтівливий, експериментаторський, інтуїтивний, незалежний, вольовий, революційний тощо).
Знайти у словнику підручника визначення терміну авангардизм, стисло записати до зошита його формулювання.
ТЕЧІЇ АВАНГАРДИЗМУ
кубізм футуризм дадаїзм сюрреалізм
експресіонізм конструктивізм абстракціонізм
- Повідомлення учнів (тлумачення термінів, зазначених на схемі). Розповіді учнів супроводжують мультимедійні презентації, що дають змогу створити більш повне уявлення про течію або напрям. Після ознайомлення з напрямком проводиться бесіда з учнями класу.
Кубізм - революційна течія в образотворчому мистецтві початку XX століття, яка передувала абстрактному мистецтву. Його засновники, Жорж Брак і Пабло Пікассо. У 1907-1910 роках у Франції кубісти почали усе більше абстрагуватися від дійсності, їхні картини усе менше нагадували реальність. Кубізм оголосив, що мистецтво існує заради самого себе, а не для відтворення дійсності.
Кубізм мав бути мистецтвом, котре, за словами Пабло Пікассо, відтворює світ не таким, яким його бачить митець, а таким, яким він його мислить. Шляхом розкладання всіх предметів і форм на прості геометричні фігури та їх перекомбінування відповідно до задуму митця кубісти сподівалися прийти до створення інтелектуального й аналітичного живопису, здатного розкривати структуру речей і їхню внутрішню сутність, виражати «константи буття», підніматися до рівня вимог сучасності, входити в неї і сприяти її перебудові.
Бесіда:
- В чому полягає особливість кубізму як течії образотворчого мистецтва?
- Назвіть основних представників течії.
- Яке враження на ваш внутрішній світ справив кубізм?
Абстракціонізм — одна з течій авангардистського мистецтва. Виникла на початку XX ст. Філософсько-естетична основа абстракціонізму — ірраціоналізм, відхід від ілюзорно-предметного зображення, абсолютизація чистого враження та самовираження митця засобами геометричних фігур, ліній, кольорових плям, звуків. Напрям сучасного абстрактного мистецтва в скульптурі і живописі виник в Європі та Північній Америці в 1910 — 1920. Абстракціонізм у наші часи звичайно описує мистецтво, що не відображує предмети реального світу, але використовує тіні та кольори для надання настрою.
Бесіда:
- Чому конструктивістам не вдалося створити «стиль епохи»?
- Чим вирізняється абстракційне мистецтво?
- На ваш погляд, чи має це мистецтво естетичну цінність?
Футуризм (від італ. futurismo та лат. futurum - майбутнє). Авангардний напрям у літературі й мистецтві, що розвинувся на початку XX століття здебільшого в Італії та Росії й обстоював крайній формалізм, пропагував культ індивідуалізму, відкидав загальноприйняті мовні та поетично-мистецькі норми. Творцем його вважають італійського письменника Філіппо Марінетті, який 1909 року опублікував у французькій газеті «Ле Фіґаро» «Маніфест футуризму». Головне завдання нового напряму Марінетті бачив у нищенні панівних у 19 столітті мистецьких форм, особливо реалізму і класики, та в безконтрольному індивідуалізмі, який у малярстві виявився фантастичними формами й кольорами, а в літературі, особливо в поезії, т. зв. «заумною мовою» — творенням нових звуків-слів, часто без жодного глузду. Характеристичною прикметою Філіппо була тематика урбанізму й індустріалізації, що мала віддати ідеї й дух майбутнього космополітичного суспільства, протиставлені усталеним естетичним смакам, часто з метою «епатажу буржуа», провокувати його всілякими вигадками й деформаціями.
Бесіда:
- Що вирізняє футуристичне мистецтво з поміж інших його видів?
- Які форми, образи домінують у творчості художників-футуристів?
- Якими словами ви б охарактеризували футуристичну музику?
- Яке враження на вас справило це мистецтво?
Дадаїзм (фр. dadaïsme - від dada — дитячий дерев'яний коник; перен.: незв'язний дитячий лепет) — авангардистська літературна течія (1914— 1924 pp.), яка виникла в Швейцарії. Її засновники — Трістан Тцара, Р. Гюльзенбек, Г. Баль, Г. Арп. Дадаїзм був протестом проти ідеологій, політичних структур, раціональної логіки, логоцентризму, моральних норм. Дадаїсти у своїх заявах висловлювалися, що вони проти всіляких принципів. Дадаїсти влаштовували скандальні видовища, вечори «гімнастичної», «сатиричної», «хімічної» поезії, танці в мішках «під бурмотіння молодих ведмедів». Для дадаїстів бунт, гра — самоціль. Дадаїзм сприяв розвитку сюрреалізму й театру абсурду.
«Пісня коників» Трістана Тцари дає уявлення про сутність дадаїзму:
Скласти п’ять питань (завдань) за вивченим матеріалом. Поставити питання представникам іншої групи.