Персональний сайт Думбай Тетяни Миколаївни
 Авангардизм 1910-20-их років

Тема.          Авангардизм  1910-20-их  років  і  здійснювана  ним  «револю­ція в мистецтві»,       

                    його  основні   течії   (футуризм, кубізм,  да­даїзм,  експресіонізм,  сюрреалізм).

 

Мета:        поглибити    знання   учнів про   авангардизм   та   його    стильові     різновиди;

                   показати   основні     відмінності,    що    відрізняють    авангардистські      течії;   

                   удосконалити    уміння    працювати    у    групах;     розвивати    усне  мовлення 

                   (уміння  висловлюватися повно,  чітко,  обґрунтовано,  об’єктивно, спираючись       

                   на    фактичний    матеріал );      комунікативну     компетентність,       розвивати

                   просторове, аналітичне, асоціативне, творче мислення;  виховувати естетичний

                   смак,  бажання   долучатися  до  світової культури.

 

Обладнання:       підручник,    робочий   зошит,   аркуші   з   тестами,  аркуші оцінювання,       

                               літературний    словник-довідник,        схема      «Течії      авангардизму»,  

                               мультимедійні   презентації.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

* Примітка: матеріал розраховано на 2 уроки

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Актуалізація знань

  • Тестова робота:  (кожна правильна відповідь – 0, 25 б)
  1. Визначте основні художні течії кінця XІX – початку ХХ ст:

А  класицизм, романтизм;

Б  бароко, просвітництво;

В  реалізм, модернізм.

  1. До течій раннього модернізму належать:

А   імпресіонізм, неоромантизм, символізм;

Б   експресіонізм, неокласицизм, акмеїзм;

В   кубізм, абстракціонізм, імажинізм.

  1. Позначте період виникнення імпресіонізму та символізму як літературних течій:

А  кінець ХІХ ст.;

Б  початок ХІХ ст.;

В  початок ХХ ст.

  1. Укажіть період, в який у європейських країнах утверджується реалізм:

А  70-80 рр. ХІХ ст.;

Б   10-20 рр. ХХ ст.;

В    30-40 рр. ХІХ ст.

  1. Назвіть ім’я письменника, який розробив теорію натуралізму:

А  Едмон Гонкур;

Б   Еміль Золя;

В  Гі де Мопассан.

  1. Позначте рядок, у якому вказано поетів-симво­лістів:

А   М.Некрасов, А.Фет, Ф.Тютчев;

Б    М.Некрасов, В.Вітмен, С. Малларме;

В  Ш. Боддер, П. Верлен, А.Рембо.

  1. Укажіть термін, що позначає загальну назву кризових явищ у мистецтві і культурі кінця ХІХ – початку ХХ століть і позначений настроями безнадії, розчарування, занепадом життєвих сил:

А  символізм;

Б   натуралізм;

В   декаданс.

  1. Назвіть термін, який у перекладі з французької мови означає «новітній, сучасний»:

А  натуралізм;

Б   модернізм;

В   імпресіонізм.

 

Ø   Доповніть речення:

1.                       Причинами виникнення модернізму є …» (1. Загострення духовної  кризи після першої світової війни.   2. Реалізм дещо "при­ївся читачеві", тому письменники-модерністи шукали нових, не набридлих публіці змісту і форм художніх творів.               3. Літератори стали тору­вати свої, нові "модерні" шляхи в літературі.)

2.                       Реалізм на початку ХХ ст. оновився завдяки синтезу… (нереалістичних напрямків та течій, використанню здобутків попередніх епох).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Формулювання задач уроку:

Можливі відповіді учнів:

  • поглибити знання про авангардизм;
  • ознайомитися з творчістю митців – представників різних авангардистських течій;
  • розвивати асоціативне, образне, логічне мислення, уяву;
  • розвивати мовлення, уміння обґрунтовано висловлюватися;
  • дбати по культуру спілкування.

 

ІІІ. Робота над темою уроку

  • Міні-лекція «Передумови виникненення авангардизму»

           Авангардизм (фр. avant-garde – передовий загін) — літературний напрям XX ст., засадничою основою якого є руйнування традиційних форм і канонів. Попередниками авангардизму є пізній Ренесанс і романтизм. Із пізнім Ренесансом авангард зближує соціальний і мистецький утопізм, з романтизмом — суб'єктивізм, заглибленість в ірраціональне, динамізм, фрагментарність, націленість на майбутнє, розуміння інтуїції як основного творчого джерела, критичне ставлення до раціонального світосприйняття, опозиція до світогляду Просвітництва. Схожість з модернізмом - у неприйнятті реалізму. Модернізм характеризує вибірково критичне ставлення до традицій, авангардизм — заперечує минуле.

          Становлення авангардизму відбувалося в атмосфері бунту, йому притаманна апокаліптичність світовідчуття, експеримент з формою. Авангардистський літературний герой — людина сильної волі, духовно активна. Авангардисти вважали, що тільки вільна людина може творити нову епоху і нову мову, вони апелювали до інстинкту, бо це первісне відчуття, не ускладнене цивілізаційними і культурними заборонами. Прихильники авангардизму відстоюють концепт нераціонального, інтуїтивного типу сприйняття.

          Більшість літературознавців відлік авангардизму ведуть від 1909— 1910 років, тобто від появи перших футуристичних маніфестів. Але авангардизм включає багато інших стильових течій, серед них — дадаїзм, сюрреалізм, імажинізм, конструктивізм. Отже, проблема нижньої хронологічної межі авангарду залишається дискусійною.

          Європейський авангардизм мав три періоди розвитку: ранній (перед Першою світовою війною), зрілий (період між Першою та Другою світовими війнами), неоавангард (новий авангард, трансавангард) — після Другої світової війни. Розвиток авангардизму в Україні був зупинений пануванням соціалістичного реалізму, деякі його особливості відновлені у 60-ті роки XX століття. У 80-ті роки він набув ознак неоавангардизму.

 

  • Вправа «Асоціативний ряд»

            На основі прослуханого матеріалу запишіть 5-7 епітетів, що найбільш влучно характеризують авангардизм.  (Авангардизм: новий, передовий, бунтівливий, експериментаторський, інтуїтивний, незалежний, вольовий, революційний  тощо).

 

  • Робота з підручником

           Знайти у словнику підручника визначення терміну авангардизм, стисло записати до зошита його формулювання.

 

  • Робота зі схемою

ТЕЧІЇ АВАНГАРДИЗМУ

кубізм     футуризм    дадаїзм      сюрреалізм

експресіонізм        конструктивізм         абстракціонізм

  • Повідомлення учнів (тлумачення термінів, зазначених на схемі). Розповіді учнів супроводжують мультимедійні презентації, що дають змогу створити більш повне уявлення про течію або напрям. Після ознайомлення з напрямком проводиться бесіда з учнями класу.

Кубізм - революційна течія в образотворчому мистецтві початку XX століття, яка передувала абстрактному мистецтву. Його засновники, Жорж Брак і Пабло Пікассо. У 1907-1910 роках у Франції кубісти почали усе більше абстрагуватися від дійсності, їхні картини усе менше нагадували реальність. Кубізм оголосив, що мистецтво існує заради самого себе, а не для відтворення дійсності.

         Кубізм мав бути мистецтвом, котре, за словами Пабло Пікассо, відтворює світ не таким, яким його бачить митець, а таким, яким він його мислить. Шляхом розкладання всіх предметів і форм на прості геометричні фігури та їх перекомбінування відповідно до задуму митця кубісти сподівалися прийти до створення інтелектуального й аналітичного живопису, здатного розкривати структуру речей і їхню внутрішню сутність, виражати «константи буття», підніматися до рівня вимог сучасності, входити в неї і сприяти її перебудові.

Бесіда:

  • В чому полягає особливість кубізму як течії образотворчого мистецтва?
  • Назвіть основних представників течії.
  • Яке враження на ваш внутрішній світ справив кубізм?

Абстракціонізм — одна з течій авангардистського мистецтва. Виникла на початку XX ст. Філософсько-естетична основа абстракціонізму — ірраціоналізм, відхід від ілюзорно-предметного зображення, абсолютизація чистого враження та самовираження митця засобами геометричних фігур, ліній, кольорових плям, звуків. Напрям сучасного абстрактного мистецтва в скульптурі і живописі виник в Європі та Північній Америці в 1910 — 1920. Абстракціонізм у наші часи звичайно описує мистецтво, що не відображує предмети реального світу, але використовує тіні та кольори для надання настрою.

Бесіда:

  • Чому конструктивістам не вдалося створити «стиль епохи»?
  • Чим вирізняється абстракційне мистецтво?
  • На ваш погляд, чи має це мистецтво естетичну цінність?

Футуризм (від італ. futurismo та лат. futurum - майбутнє). Авангардний напрям у літературі й мистецтві, що розвинувся на початку XX століття здебільшого в Італії та Росії й обстоював крайній формалізм, пропагував культ індивідуалізму, відкидав загальноприйняті мовні та поетично-мистецькі норми. Творцем його вважають італійського письменника Філіппо Марінетті, який 1909 року опублікував у французькій газеті «Ле Фіґаро» «Маніфест футуризму». Головне завдання нового напряму Марінетті бачив у нищенні панівних у 19 столітті мистецьких форм, особливо реалізму і класики, та в безконтрольному індивідуалізмі, який у малярстві виявився фантастичними формами й кольорами, а в літературі, особливо в поезії, т. зв. «заумною мовою» — творенням нових звуків-слів, часто без жодного глузду. Характеристичною прикметою Філіппо була тематика урбанізму й індустріалізації, що мала віддати ідеї й дух майбутнього космополітичного суспільства, протиставлені усталеним естетичним смакам, часто з метою «епатажу буржуа», провокувати його всілякими вигадками й деформаціями.

Бесіда:

  • Що вирізняє футуристичне мистецтво з поміж інших його видів?
  • Які форми, образи домінують у творчості художників-футуристів?
  • Якими словами ви б охарактеризували футуристичну музику?
  • Яке враження на вас справило це мистецтво?

Дадаїзм (фр. dadaïsme - від dada — дитячий дерев'яний коник; перен.: незв'язний дитячий лепет) — авангардистська літературна течія (1914— 1924 pp.), яка виникла в Швейцарії. Її  засновники — Трістан Тцара, Р. Гюльзенбек, Г. Баль, Г. Арп. Дадаїзм був протестом проти ідеологій, політичних структур, раціональної логіки, логоцентризму, моральних норм. Дадаїсти у своїх заявах висловлювалися, що вони проти всіляких принципів. Дадаїсти влаштовували скандальні видовища, вечори «гімнастичної», «сатиричної», «хімічної» поезії, танці в мішках «під бурмотіння молодих ведмедів». Для дадаїстів бунт, гра — самоціль. Дадаїзм сприяв розвитку сюрреалізму й театру абсурду.

  • Аналіз вірша

«Пісня коників» Трістана Тцари дає уявлення про сутність дадаїзму:

Пісня в серці дадаїста
дуду дуже дадаїста
аж стомила двигуна
даданого дадана
ліфт із королем носився
з автонімом престарим
десницею спокусився
відкусив і пап і рим
ліфт
мав люфт
серцем ліфт знедадаївся
їжте ж шоколад
мийте мізків вроду
дада
дад
попивайте воду

(Переклад О. Мокровольського)

Бесіда:

  • Яке враження справила на вас поезія?
  • Спробуйте визначити тему вірша?
  • Чи просто було виконати завдання? Чому?
  • У чому полягає складність сприйняття змісту цього поетичного твору?
  • Чи відповідає назва вірша його змісту?

Сюрреалізмфр. surrealisme — надреалізм) — один із найпоширеніших напрямів у сучасному мистецтві й літературі. Надреалізм — літературний і мистецький напрям, що виник після Першої світової війни, на початку 20 століття головним чином у Франції. Засновником сюрреалізму був французький письменник Андре Бретон. Філософськими засадами сюрреалізму є суб'єктивно-ідеалістичні теорії інтуїтивізму, фрейдизму, східні містико-релігійні вчення. Сюрреалісти закликали звільнити людське «Я» від «пут» матеріалізму, логіки, які вони вважали породженням буржуазної цивілізації. На їхню думку, митцю слід спиратися на досвід несвідомого вираження духу — сни, галюцинації, марення, інтуїтивного аби проникнути по той бік свідомості, осягнути нескінченне й вічне. Прийоми сюрреалізму (зображення надреального, містичні мотиви, елементи фантастики, жахи, спотворене людське тіло) використовуються в «театрі абсурду».

Бесіда:

  • Назвіть характерні ознаки сюрреалізму та його основних представників.
  • Під впливом яких чинників формувалося світобачення митців-сюрреалістів?
  •  У чому полягає  особливість мистецтва сюрреалізму (в живописі, музиці, художньому слові)?
  • Чи подобається вам це мистецтво? Чим?

Експресіонізм (від франц. expression - вираження, виразність) — літературно-мистецький потік авангардизму, що сформувався в Німеччині на початку ХХ століття. Мав своїх прихильників в Франції, Австрії, Польщі, німецькомовній Швейцарії. Основний творчий принцип експресіонізму — відображення загостреного суб'єктивного світобачення через гіпертрофоване авторське «Я», напругу його переживань та емоцій, бурхливу реакцію на дегуманізацію суспільства, знеособлення в ньому людини, на розпад духовності, засвідчений катаклізмами світового масштабу початку ХХ ст. З усіх напрямків нового мистецтва 20 ст. експресіонізм гостро відобразив конфлікт художньої особи, людини взагалі з трагічною й антигуманною дійсністю. В творах одних майстрів експресіонізм приводив до надзвичайного загострення трагічного світосприйняття , у інших — до художніх утопій, елітарності, замкненого середовища, котре сприймалося острівцем порятунку духовних та гуманістичних цінностей. Цей конфлікт призводив до радикальності художніх рішень, до бунтівного протиставлення і розриву з академічними традиціями.

Конструктивізмлатconstructio — побудова) — один із напрямів авангардизму, що виник на початку XX ст., виявив тенденції раціоналізації мистецтва і архітектури за критеріями доцільності, економності, лаконічності формотвірних засобів, призводячи до спрощення та схематизації естетичних чинників під кутом зору утилітарних (виробничих) інтересів. Виявився також в образотворчому мистецтві, архітектурі, художньому конструюванні, фотографії, декоративно-прикладному мистецтві, Характеризується суворістю, геометризмом, лаконічністю форм і монолітністю зовнішнього вигляду.

Бесіда:

  • В якому виді мистецтва конструктивізм виявився найяскравіше?
  • Назвіть п’ять епітетів для характеристики мистецтва конструктивізму.
  • Завдяки яким ознакам конструктивізм відрізняється від інших напрямків? 

ІV. Рефлексія

  • Робота у групах

Скласти  п’ять  питань (завдань) за вивченим матеріалом. Поставити питання представникам іншої групи.

       (Можливі питання (завдання): дати визначення понять (сюрреалізм, дадаїзм, футуризм, абстракціонізм та ін.); доповнити значення терміну; назвати представників (художників, письменників, композиторів) того чи іншого авангардистського напрямку; назвати найвидатніші роботи митців; назвати художній напрям за його характерними ознаками тощо).

  • Висловити власну позицію
  • Який авангардистський стиль вразив вас найбільше?

Метод «ПРЕС»

Найбільше мене вразив авангардистський стиль …

Тому що …

Наприклад …

Отже …

VІ. Оцінювання

Аркуш самооцінювання

№ з/п

Етапи уроку

Максимальна кількість балів

Само-  оцінка

Оцінка вчителя

1

Актуалізація знань

4

 

 

1.1. Тестова робота

2

 

 

1.2. Доповнення речень

2

 

 

2

Мотивація навчальної діяльності

1

 

 

Формулювання задач уроку

1

 

 

3

Формування нових знань, умінь, навичок

6

 

 

3.1. Підготував (ла) індивідуальне повідомлення

1

 

 

3.2. Підготував (ла) мультимедійну презентацію

2

 

 

3.3.  Дав (дала) відповіді на питання (під час бесід після перегляду мультимедійних презентацій):

-   5 і більше відповідей

-   менше 5-ти

 

 

2

1

 

 

4

Рефлекія

1

 

 

4.1. Брав (ла) участь у складанні запитань.

0,5

 

 

4.2. Давав (ла) відповіді на запитання

0,5

 

 

Загальна кількість балів

12

 

 

V.  Домашнє завдання

     Підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Ф.Кафки

      Індивідуальні завдання

  1. Підготувати мультимедійну презентацію за творчістю Ф.Кафки
  2. Зробити схему «Художній світ Франца Кафки» (в електронному або паперовому варіанті).
Середа, 24.04.2024, 19:09
Приветствую Вас Гість
Главная | Регистрация | Вход
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Наш опрос
Что Вы читаете?
Всього відповідей: 40
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz