Персональний сайт Думбай Тетяни Миколаївни
 Розвиток творчої особистості учня шляхом інтеграції у світову літературу музичного та образотворчого

Опис досвіду

Розвиток творчої особистості учня шляхом інтеграції у світову літературу

музичного та образотворчого мистецтва

 

Актуальність досвіду

                                                                  Мистецтво − це час і простір, в якому

                                                                  живе краса людського духу. Пізнаючи

                                                                  цінності мистецтва, людина пізнає       

                                                                  людське в людині, підносить себе до

                                                                  прекрасного, переживає насолоду.

В.О.Сухомлинський

 

        Сьогодення вимагає від сучасної людини бути усебічно розвиненою, творчо мислити, приймати креативні, оригінальні рішення. Тому одним із головних завдань навчально-виховного процесу школи є створення належних умов для виявлення нахилів та максимального розвитку здібностей учня.

        Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності є навчання в дії. Урок літератури – це співтворчість учителя й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й діалозі, що забезпечує найбільшу сприйнятливість і відкритість до впливу один на одного. Тому сутність роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів діяльності.

        Сучасна літературна компаративістика передбачає вивчення літератури в системі мистецтв у їх взаємозв’язку та взаємодії.

        Більшість літературних текстів побудовані таким чином, що часто потребують залучення інших видив мистецтв для глибшого усвідомлення їх ідейно-художнього змісту.

        На уроках літератури у третьому тисячолітті повинні пропонуватися різні шляхи роботи з твором, подаватися цікаві і складні уявлення про художню модель світу, породжувані перекодуванням літературних текстів на художню метамову інших мистецтв і навпаки.[1]

        Вивчення світової літератури у зв’язках з різними видами мистецтв (зокрема   з   музикою   та   образотворчим   мистецтвом)    дає      можливість

учням найбільш повно осягнути глибинний зміст твору та зосередити увагу на емоційно-творчому сприйнятті художнього тексту.

Об’єкт дослідження

         Процес вивчення світової літератури в 5-11 класах загальноосвітньої школи у взаємозв’язках із музикою та образотворчим мистецтвом.

Предмет дослідження

        Зміст, форми, прийоми та методи вивчення світової літератури у взаємодії з музикою та образотворчим мистецтвом.

Мета дослідження

       Визначення механізмів та умов ефективності вивчення світової літератури у взаємозв’язках та взаємодії з суміжними видами мистецтва в основній та середній школі.

Гіпотеза дослідження

        Вивчення світової літератури у взаємозв’язках з іншими видами мистецтва стане ефективним за наступних умов:

  • системність використання вчителем елементів суміжних мистецтв;
  • оптимальний вибір форм, методів, прийомів навчальної діяльності учнів, що сприятиме їх творчому розвитку;
  • літературно-творча діяльність школярів розвиватиметься внаслідок долучення до різних видів мистецтва;
  • взаємозв’язки світової літератури та інших видів мистецтва сприятимуть формуванню  культури художнього сприйняття, тобто особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, здатності до його переживання й розуміння, потреби в художньо-творчій самореалізації.

Завдання дослідження

  • виявити особливості сприйняття учнями літератури у взаємозв’язках із музичним та образотворчим мистецтвами;
  • визначити ефективні форми, методи, прийоми роботи на уроці, види учнівської діяльності, що сприяють розвиткові творчої особистості;
  • визначити динаміку результатів  успішності учнівської діяльності, творчого розвитку школярів.

Сутність досвіду

   Між видами мистецтва існує не лише сюжетний або хронологічний зв’язок, а й внутрішній, творчий і життєвий. І це зрозуміло, адже усі види мистецтва народжуються з єдиного джерела − реального життя, яке однаковою мірою живить творчість і письменника, і композитора, і художника.

       Під взаємодією мистецтв на уроці розуміється використання творів різних видів мистецтва для розв’язання навчально-виховних завдань. Учні мають усвідомити, що різні види мистецтва не лише не відокремлені одне від одного, а, навпаки, тісно пов’язані, і знання одного з них допомагає глибшому сприйманню й розумінню інших видів мистецтва.
       Світ мистецтва представлений у сучасних шкільних програмах трьома його видами − літературою, музикою, образотворчим мистецтвом, які займають центральне місце в художній культурі. Це пояснюється їхньою роллю в духовному житті людини, що визначається синтезом трьох головних сфер психіки − раціональної, емоційно-почуттєвої й вольової.[2]
    Література найповніше й найглибше втілює життя думки людини, музика − життя її почуттів і переживань, образотворче мистецтво − зміст уявлень людини про світ у тій формі, яку дає їй реальне почуттєве сприйняття дійсності. Тим самим  література, музика та образотворче мистецтво всебічно й повно охоплюють духовне життя людини, а їх різні поєднання дають змогу передати взаємозв’язок процесів, що в ньому відбуваються.

       На уроці літератури застосовую такі методи та прийоми, щоб впливати на розвиток творчої особистості учня не лише художнім словом, але й образом, звуком.

       Активізації літературно-творчої діяльності школярів сприяють:

◄ види діяльності:

  • творчі завдання (додаток 1);
  • проектна діяльність (додаток 2);
  • словесне малювання за уявою;
  • робота над картиною;
  • знаходження взаємозв’язків між прочитаним і фольклором, між прочитаним і життєвими ситуаціями;
  • проведення інтерв’ю;
  • вирішення проблемних питань, ситуативних завдань;
  • інсценізації.

◄ Активні та інтерактивні методи навчання, використання яких сприяє активізації мисленнєвої діяльності учнів.

◄ Нестандартні уроки (урок-подорож (5-6 кл., за творчістю Марка Твена, Дж.Р., Кіплінга,Ж.Верна, ін.), урок-квітковий карнавал (5кл., Дж.Дарел „Балакучі квіти”), (урок-відеоекскурсія (9 кл., «Слідами Пушкіна», урок-кінопостановка (7 кл., О.Пушкін «Дубровський»), урок-суд (10 кл., Стендаль «Червоне і чорне»), урок-теле-шоу (7кл., Дж.Свіфт «Мандри Гуллівера»).

◄ Семінари, дискусії сприяють формуванню особистої позиції учня, умінню обґрунтовано мислити, розвиткові комунікативних здібностей школярів.

◄ Позаурочна діяльність додатковою мірою впливає на формування стійкої мотивації до вивчення літератури як складової мистецтва:

  • конкурс поетів;
  • презентація власної творчої діяльності (обдаровані діти);
  • літературні свята;
  • інтелектуальні заходи (брейн-ринг, турнір знавців літератури);
  • участь у Всеукраїнських учнівських олімпіадах, конкурсі «Творча юнь Донбасу».

Нормативна база досвіду та наукові підходи

Нормативна база:

  • Закон України «Про освіту»;
  • Закон України «Про загальну середню освіту»;
  • Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (освітня галузь «Світова література»);
  • Національна доктрина розвитку освіти України;
  • Концепція літературної освіти в 11-річній загальноосвітній школі;
  • Регіональна програма «Обдаровані діти»;
  • Регіональна програма впровадження компетентнісно орієнтованого підходу до навчання.

Наукові підходи.    Думку про інтегрований підхід до викладання предметів висловлювали педагоги Ж.-Ж. Руссо, І.Г. Песталоцці, В.М. Шацька. Ідея комплексного впливу мистецтв посідає важливе місце в пошуках шляхів розвитку художньо-творчих здібностей дітей. Її обґрунтували такі відомі українські діячі як В.Абрамян, І.Зязюн, А.Капська, Л.Масол, Н.Миропольська, О.Рудницька, Г.Сагач, С.Черепанова, які довели, що передача учням різноманітних знань з теорії й історії мистецтва є необхідною, оскільки без них неможливе оволодіння багатовіковою художньою спадщиною народу.

Учені-методисти - О.Бандура, Н.Волошина, Л.Мірошниченко, Є.Пасічник, Г.Шевченко  довели, що синтетичний характер художньої діяльності зумовлює таку ж - синтетичну - єдність освіти, виховання і навчання, під час якої формуються художньо-творчі здібності особистості.

Результати досвіду

Визначення результатів впровадження досвіду розпочалося в 2009 році. Моніторинговим дослідженням підлягали наступні показники:

  • рівень загального культурного розвитку учнів;
  • стан успішності школярів;
  • рівень та результати участі учнів 5-11 класів у конкурсах учнівської творчості, Всеукраїнській учнівській олімпіаді зі світової літератури (з 2012-2013 н.р.)

Критеріями у визначенні результативності досвіду є: вироблення стійкої мотивації учнів до вивчення світової літератури як складової мистецтва; нестандартність, креативність мислення; зростання якості навчальних досягнень учнів; високі показники участі учнів у творчих конкурсах.

 

Результативність досвіду підтверджують наступні досягнення учнів:

  • зростання рівня загального культурного розвитку школярів ( на 0,4 - 0,8 % щорічно);
  • рівень успішності учнів 5-11 кл. за останні 4 навчальних роки зріс на 3,4 %;
  • учні посіли призові місця у міському етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади зі світової літератури (ІІ м. – 2013 р.);
  • призові місця у міському етапі конкурсу «Творча юнь Донбасу» (2009 р. – ІІІ м.; 2010 р. – І, ІІІ м.; 2011 р. – ІІ, ІІІ м.; 2012 р. – ІІ, ІІІ м.; 2013 – ІІ, ІІІ м.)

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. – К., 2011
  2. Жила С.О. Теорія і практика вивчення української літератури у взаємозв’язках із різними видами мистецтв у старших класах загальноосвітньої школи. Автореферат. – К., 2005
  3. Закон України «Про освіту».- К.: Генеза.- 1996
  4. Концепція літературної освіти в 11-річній загальноосвітній школі
  5. Маранцман В.Г. Співдружність мистецтв на уроках літератури // Мистецтво аналізу художнього твору / Укл. Т.Г. Браже - М., 1971
  6. Мащенко П. М. Використання музики на уроках літератури.- М., 1978 - 76с.
  7. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Зарубіжна література 5-12 класи. –К.:Ірпінь. – 2005
  8. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Світова література 5-9 класи. – К., 2012
  9. Тодосієнко Н.Л. Виховання гуманітарно розвиненої особистості майбутнього учителя початкових класів і музики засобами інтеграції мистецьких дисциплін // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. - №21,  2005 – 132-135.

 

  1.  Інтернет-ресурси:

Ковальова В.І. Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку пізнавальної активності учнів. / Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/initial/8032.

Островерхова Н. Інтегрований урок та його аналіз. / Режим доступу: http://osvita.ua/school/technol/714

Що таке інтеграція? Інтегровані уроки. / Режим доступу: http://teacher.at.ua/publ/shho_take_integracija_integrovani_uroki/19-1-0-345

 

[1] Жила С.О. Теорія і практика вивчення української літератури у взаємозв’язках із різними видами мистецтв у старших класах загальноосвітньої школи

[2] Тодосієнко Н.Л. Виховання гуманітарно розвиненої особистості майбутнього учителя початкових класів і музики засобами інтеграції мистецьких дисциплін.

 

Середа, 24.04.2024, 22:29
Приветствую Вас Гість
Главная | Регистрация | Вход
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Наш опрос
Откуда Вы узнали о сайте?
Всього відповідей: 68
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz