Персональний сайт Думбай Тетяни Миколаївни
 Урок 1 за романом ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ

Урок 1 за романом "ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ"

Тема.               «Герой нашого часу» - морально-психологічний роман про долю покоління  

                          40-х рр.  ХІХ ст.   Особливості  композиції  роману  та  її  роль  у  розкритті

                          характеру Печоріна.

Мета:               продовжити знайомство учнів із творчістю Лермонтова; розкрити головну

                          тему роману – взаємини  людини і суспільства;  визначити ступінь впливу  

                          середовища на формування особистості людини; показати духовні цінності

                          роману;  розкрити  майстерність Лермонтова  як  письменника;   розвивати

                          навички  аналізу  епічного твору;  вдосконалювати уміння характеризувати

 

                          героїв;  виховувати почуття поваги до людської особистості.

Обладнання:   портрет М.Ю.Лермонтова, підручник, текст роману М.Лермонтова «Герой

                          нашого часу» ілюстрації до роману «Герой нашого часу», схема «Маршрут     

 

                          Печоріна».

Тип уроку:      засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь та навичок.

 

Герой нашого времени…точно портрет,

но не одного человека:это портрет,

составленный из пороков всего нашего

   поколения, в полном их развитии.

 

М.Ю.Лермонтов

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

                           

І.   Актуалізація опорних знань учнів

     Опитування:

  • Назвіть основні мотиви лірики Лермонтова.
  • В чому полягає особливість художнього світу поета?
  • На думку Лермонтова, в чому полягає призначення поета і поезії?

 

  • Як пов’язана творчість видатних російських митців - Пушкіна і Лермонтова?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

     Сьогодні ми відкриваємо для себе Лермонтова-прозаїка. Роман «Герой нашого часу» разом з «Євгенієм Онєгіним» О.Пушкіна відкриває цілу низку образів «зайвих людей» покоління 40-х років ХІХ ст. Роман мав великий вплив на розвиток російської літератури. Поява роману викликала гостру дискусію, протилежні тлумачення й оцінки. Чому такий асонанс викликав лермонтовський герой? Хто він?  Чи схожий він на героя нашого часу? Ці питання  ми і будемо з’ясовувати під час вивчення твору.

 ІІІ.  Робота над темою уроку

 

  1. Повідомлення дослідницьких груп

Група «Історики»

 

       Роман «Герой нашого часу» написано про долю покоління людей, характери яких формувалися в суворі часи після розгрому повстання декабристів, яке було заплановано на літо 1826 р., проте у зв’язку з раптовою смертю імператора Олександра І  офіцери вирішили скористатися ситуацією, що склалася (відсутність правителя) і організували його раніше – 14 грудня 1825 р. Під керівництвом членів «Північного товариства» на Сенатську площу у Петербурзі вийшло близько 3 тис. солдатів. Однак керівник повстання князь Трубецькой у призначений час не з’явився. Поки обирали нового ватажка, час було згаяно. Новообраний цар Микола І вивів на площу вірні йому війська, які розстріляли повстанців з гармат. У період з 29 грудня 1825 р. до 2 січня 1926 р. офіцери «Південного товариства» підняли на повстання Чернігівський полк, що був розташований у Василькові (30 км від Києва). Це повстання також зазнало поразки. П’ятеро організаторів повстання були засуджені до повішення, 579 осіб потрапили до в’язниці, з яких 100 – відправлені на каторгу до Сибіру.

 

      Період реакції, що настав після придушення повстання декабристів, не зупинив розвитку суспільної думки. Виникають різні течії реформування російської дійсності: слов’янофіли, західники, прихильники революційної перебудови суспільства. Діяльність гуртків свідчила про необхідність змін у російському суспільстві.

Група «Літератори»

 

      Звернення Лермонтова до прози не було випадковістю. У 30-ті рр. у російській літературі помітно посилюється увага до прозових жанрів, що означало початок нового етапу в її розвитку.

      Перший свій прозовий твір – історичний роман «Вадим» Лермонтов почав писати ще в юнкерській школі, але не завершив його. Незавершеним залишився і соціально-психологічний роман «Княгиня Ліговська» (1836), побудований у значному ступені на автобіографічному матеріалі. У цьому романі зустрічається герой, ім’я якого - Печорін.

 

     «Герой нашого часу» написано у формі журналу, дорожніх записок. Над такою особливою композиційною формою замислювався ще Пушкін. Він писав у кінці першої глави «Євгенія Онєгіна»: «Я думал уж о форме плана…» Не міг не думати про це і Лермонтов, тому і створив роман, який складається з окремих повістей.

  1. Особливості композиції роману

Композиція літературного твору – це побудова, розташування, взаємозв’язок усіх його частин, образів, епізодів, сцен.

 

     Письменник ретельно обмірковує послідовність епізодів, систему образів у їх взаємозв’язку, спосіб оповіді: від автора(оповідача) або від імені героя. Іноді  автор,  втілюючи свій задум, порушує хронологічну послідовність подій, вільно використовує категорію художнього часу, переноситься з теперішнього у минуле, знову повертається у теперішнє і т.д. така композиція називаєтьсяретроспективною.

Група «Аналітики»

 

  • Єдина сюжетна лінія у романі відсутня; у романі представлено окремі епізоди з життя головного героя.
  • Порушено композиційний план та хронологічний порядок викладу подій у творі.

 

 

 

Робота з опорною схемою «Маршрут Печоріна»

Бесіда:

  • Чому автор звернувся саме до такої форми побудови твору?
  • З якою метою використано порушення хронології оповіді?

 

  1. Завдяки такій композиції автор максимально зацікавлює читача: спочатку  представляє героя таким, яким він є, а потім висвітлює події, які вплинули на формування його особистості.
  2. Завдяки жанру подорожніх записок читач має можливість простежити внутрішні пошуки героєм самого себе та істини життя.
  3. У щоденниках Печоріна автор показує безцільність його життя: щоразу, переслідуючи незначну мету, герой зрештою не лише не отримує задоволення сам, але й завдає моральної шкоди людям, які до нього прихильні.

 

  • Хто виступає у романі оповідачем?

 

  • З якою метою оповідь ведеться від декількох осіб?

Досягається багатоплановість розкриття образу Печоріна: про нього розповідає автор, Максим Максимович, також ми бачимо Печоріна у взаєминах з іншими людьми. Читаючи щоденник головного героя, ми заглиблюємося у його внутрішній світ.

 

  • Визначте місце Печоріна серед інших персонажів. В чому полягає його життєва позиція?

      Він протистоїть усім іншим персонажам, що робить його головним героєм твору. Печорін шукає своє місце у житті, призначення у суспільстві, світі, проте йде манівцями, що призводить його до розчарування.

 

Висновок:  поєднання зовнішнього та внутрішнього сюжетів (події та психологія героя), особливість композиції твору спрямовані на те, щоб краще, глибше розкрити характер Печоріна, з’ясувати причини виникнення таких типів людей.

  1.     Своєрідність жанру «Героя нашого часу»

 

     У романі Лермонтова поєднуються риси психологічного та філософського романів. Роман складається з п’яти повістей, кожна з яких має самостійне значення, але у сукупності вони утворюють єдиний твір, об’єднаний авторською думкою і одним героєм, який проходить через увесь текст.

Група «Аналітики»

 

     Глибина лермонтовського задуму полягала в тому, що у романі послідовно піддається об’єктивному художньому аналізу і герой, і час, у який він живе. Дослідження глибин внутрішнього світу людини дозволяє врешті краще зрозуміти не лише його самого, але й людство в цілому. Ось чому Лермонтов у передмові до «Журналу Печоріна» висловив наступну думку: «История души человеческой, хотя бы самой мелкой души, едва ли не любопытнее и не полезнее истории целого народа…»

 

    Напружений психологічний аналіз, застосований у романі автором, та самоаналіз Печоріна – необхідна форма самопізнання розвиненої особистості. «Я взвешиваю, разбираю свои собственные страсти и поступки со строгим любопытством, но без участия, -зізнається перед дуеллю герой роману. – Во мне два человека: один живёт в полном смысле этого слова, другой мыслит и судит его…»

Вчитель.  Посилена увага до психологічного розкриття внутрішнього світу людини дозволили Лермонтову по-новому поставити питання про моральну відповідальність особистості за свої вчинки, за вибір життєвого шляху, за свою долю і – тим самим – за долю тих людей, які зустрілись на його життєвому шляху. Це не лише проблеми психологічні, але й проблеми філософські.

ІV. Рефлексія:

  • Дайте визначення поняття «композиція літературного твору».
  • Як називається композиція, коли автор із теперішнього часу повертається у минуле?
  • Назвіть ознаки морально-психологічного, філософського романів.

 

  • Як впливає особливість побудови роману «Герой нашого часу» на розкриття внутрішнього світу головного героя?

V. Домашнє завдання

Робота у групах:

       1 група    Дібрати цитатний матеріал для доведення відповідності твору його

                         жанровим  ознакам.

       2 група    Підготувати цитатний матеріал для характеристики образу Печоріна.

       3 група    Дослідити походження прізвища Печорін.

       4 група    Дібрати репродукції картин художників, музичні композиції за сюжетом

                        роману М.Лермонтова

П`ятниця, 29.03.2024, 00:36
Приветствую Вас Гість
Главная | Регистрация | Вход
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 46
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz