Персональний сайт Думбай Тетяни Миколаївни
 Урок 4 за романом ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ

Урок 4 за романом ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ

Тема.             Жіночі образи в романі М.Ю.Лермонтова «Герой нашого часу».

Мета:             продовжити детальну роботу над текстом роману; висвітлити

                        різноманітність жіночих образів у творі; навчити вирізняти особливості        

                        характерів персонажів; удосконалити навички роботи з текстом; розвивати

                        уміння узагальнювати, робити висновки, творчо мислити; виховувати

                        естетичне сприйняття світу, гуманістичне ставлення до ближніх.  

Обладнання: портрет, текст роману М.Ю.Лермонтова; репродукції картин М.Врубеля,

                         В.Сєрова; музичні композиції П.І.Чайковського, Моцарта, Гершвіна.

Тип уроку:    урок аналізу епічного твору.

                                                                                                                                                                                                                Для тривалого  почуття мало  однієї

оригінальності, для щастя в коханні

мало одного кохання.

В.Г.Бєлінський
 
ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.   Актуалізація опорних знань учнів

      Бліц-опитування:

  • Дайте визначення морально-психологічного роману.
  • Художня деталь – це…
  • Назвіть жіночі образи твору.
  • Кого по справжньому кохав Печорін?

     

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

      Робота над епіграфом уроку.

  • Поясніть, як ви зрозуміли слова Бєлінського?
  • Що ж потрібно для щастя в коханні, крім самого кохання?

ІІІ. Робота над темою уроку

 

Робота у 3 групах на основі завчасно підготовленого цитатного матеріалу.

 

Завдання:   дослідити образи героїнь роману «Герой нашого часу», визначити їх місце у житті Печоріна, та їх роль у розкритті характеру головного героя.

 

Результати роботи груп (можливі відповіді учнів):

1 група «Бела»

     Бела – прекрасна горянка, дитя природи. «…Вона була гарна: висока, тоненька, очі чорні, як у гірської сарни, так і заглядали вам у душу. Печорін у задумі не зводив з неї очей…»

     Через власну забаганку Печорін вирвав її зі звичного середовища. Григорій так захопився її красою, полохливістю та недоступністю, що вдавшись до авантюри, викрав дівчину. І чим більше вона сторонилася Печоріна, тим більшу цікавість з його боку викликала. Проте варто Белі було висловити почуття до героя, як він до неї охолонув, став байдужим до її краси: «Любов дикунки не набагато краща за любов знатної пані, неуцтво і простосердність однієї так само набридають, як і кокетство другої».

     Печорін зневірився у собі й у світі. Щире й глибоке почуття Бели не може воскресити інтерес до життя. Він усвідомлює, що розбив їй серце і занапастив життя, але єдине, що він відчуває, - нудьга. Він уміє викликати інтерес у людей, здобувати їх прихильність, навіть підкоряти власній волі, проте не здатний відповісти на їх відверті почуття щирістю та відданістю. Його охоплює бажання змінити обстановку, кудись поїхати: «Поїду в Америку, в Аравію, в Індію, - може-таки, де-небудь помру на дорозі».

2 група «Княжна Мері»

     Мері Ліговська сподобалась Печоріну з першої зустрічі: вона вродлива, розумна, багато читає. Проте Мері мрійлива і знання життя і людей їй заміняє література. Тому й Печоріна вона уявляє «героєм роману за новим смаком…». Зустріч з Печоріним для княжни – це життєвий урок, який вона довго не забуде.

     Загадковість, дивакуватість героя приваблює княжну.  Розповідь Печоріна про себе, про те, що світ відштовхує його, викликає у Мері жаль до нього. І саме це є підґрунтям для виникнення кохання. Дівчина першою зізнається у коханні, проте Григорій відхиляє її почуття. Та, бажаючи зробити їх розлуку  менш болісною, виставляє себе в непривабливому світі, намагаючись викликати до себе відразливе ставлення. Маючи добре серце, Мері не зненавиділа Печоріна і не намагалася мститися йому.

    Яка ж роль Мері у житті Печоріна? Чому він з такою настирливістю домагається її прихильності? «Я часто себе питаю, намагаючись розібратися передусім у самому собі, - навіщо я так уперто домагаюсь кохання молоденької дівчини, з якою ніколи не одружусь?.. Віра мене кохає більше, ніж княжна Мері покохає коли-небудь… Через що ж я клопочусь? Через заздрість до Грушницького?»

     Проте навіть не через заздрість до Грушницького намагається Печорін прихилити до себе Мері, а через честолюбство, прагнення підкоряти інших людей, володіти їх волею: «…перше моє задоволення – підкоряти своїй волі все, що мене оточує; збуджувати до себе почуття кохання, відданості і страху…»

 

 3 група «Віра»

    Віра – жінка, яка віддано і пристрасно кохає Печоріна. Тільки вона зрозуміла героя: «…ти кохав мене як власність, як джерело радощів, тривог і печалей…, без яких життя нудне й одноманітне. Я це зрозуміла спочатку… Але ти був нещасним, і я  пожертвувала собою…» Та Печорін не оцінив вчинку Віри. Хоча, здається,  він її справді кохає, та все одно намагається викликати прихильність інших дівчат.

     Віра заради сина одружилася зі старим князем, проте у її серці місце є тільки для Печоріна. Підтвердженням цього є поведінка жінки, коли вона дізналася про дуель Григорія з Грушницьким. Розуміючи, що її коханий піддає себе небезпеці, вона не може стримувати свої почуття до нього, тим самим наражаючи на небезпеку стосунки із законним чоловіком, власне майбутнє. Ризикуючи втратити повагу і довіру князя, Віра йде на зустріч із Печоріним, не думаючи про наслідки. Вона кохає Григорія нестямно.

     А Печорін увесь час намагається випробувати себе в екстремальних ситуаціях. При цьому він випробовує й інших людей, експериментує над ними, іноді дуже жорстоко.

     Коли він усвідомлює, що втратив надію повернути Віру, його охоплює нестримний душевний біль, він несеться світ-за-очі на коні, падає у траву і  почуття, так довго стримувані, вириваються назовні слізьми. Але й у цьому випадку герой бере себе  в руки і знову зачиняє свої почуття, видаючись байдужим до всього.

Робота з наочним матеріалом та музичними композиціями (завчасно підготовленими учнями)

Завдання 1:   розгляньте репродукції картин М.Врубеля, В.Сєрова з портретами героїнь роману.

Бесіда:

  • Яка з картин відповідає вашому уявленню про героїню?
  • Які деталі вирізняють характер кожної з жінок?
  • Який епізод роману відтворено на картинах?

 

 Завдання 2:  прослухайте музичні композиції П.І.Чайковського «Лускунчик», Гершвіна «Рапсодія», Моцарта «Симфонія № 40».

Бесіда:

  • Якою з мелодій можна охарактеризувати героїнь роману? Відповідь обґрунтуйте.

Можливі відповіді:  

      Образ Бели можна охарактеризувати  мелодією Моцарта.    Дикий, нестримний характер, незалежність дитини гір передає симфонія № 40. Ця музика то тиха і спокійна (як Бела тільки-но потрапивши до Печоріна), то сповнена безлічі почуттів і емоцій (коли звикла до Григорія і покохала його).

       Образ княжни Мері асоціюється з «Рапсодією» Гершвіна. Прослуховуючи цю музику, уявляється ніжна і тендітна, вразлива і співчутлива, здатна на сильні почуття дівчина,  якою і є Мері.

      Образу Віри  відповідає музика  П.І.Чайковського «Танок принца і феї» з балету «Лускунчик». Ця музика сповнює безлічі емоцій, переживань, зворушує в душі найглибші почуття і, здається, несе тебе на крилах кохання. Саме такі почуття й переживала Віра до Печоріна.

ІV.  Рефлексія

  1. Метод «Прес» (для учениць класу):

Я вважаю, що найбільш близькою до мого характеру є героїня роману М.Ю.Лермонтова … (ім’я героїні)

Тому що…

Наприклад…

Отже…

  1. Закінчити речення (для учнів класу):

«Найбільше співчуття в моєму серці виникає до … (ім’я героїні) Тому що…»

  1. Дайте відповідь на питання «Чи гідний Печорін кохання?» Думку обґрунтуйте.

 

V. Домашнє завдання

 

1. Дібрати цитатний матеріал для характеристики образу Максима Максимовича.

 

2. Підготувати наочний матеріал (ілюстрації, репродукції картин) до образу героя.

Субота, 20.04.2024, 16:23
Приветствую Вас Гість
Главная | Регистрация | Вход
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Наш опрос
Каким должен быть в Вашем понимании современный педагог?
Всього відповідей: 60
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz