Персональний сайт Думбай Тетяни Миколаївни
 Урок розвитку мовлення у 6 класі «У пошуках Маленького принца»

Урок розвитку мовлення у 6 класі

«У пошуках Маленького принца»

 

Мета:       перевірити  рівень  засвоєння  учнями  змісту казки-притчі   “Маленький принц”         

                  А. де Сент-Екзюпері     та     рівень    володіння   питаннями   теорії   літератури;

                  удосконалити  уміння  школярів  аналізувати  художній твір,  враховуючи   його             

                  жанрові  особливості;         розвивати  усне  мовлення,  образне,  творче,  логічне                       

                  мислення;   вправляти в умінні будувати повні, логічно завершені, обґрунтовані

                  висловлювання;     допомогти   учням  усвідомити  різницю  між  справжніми    і

                  удаваними  життєвими цінностями;  виховувати взаємоповагу, дружні стосунки,

                  відповідальність  за свої  слова  і  вчинки.

 

Обладнання:   ілюстрації обкладинок до книги А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»,

                           картки із завданнями, комп’ютерна презентація, аудіосупровід (музика з 

                           кінофільмів «Зоряний хлопчик», «Гостя з майбутнього», пісня

                           «Маленький принц»).

 

Тип уроку:       урок розвитку мовлення

Форма проведення:    урок-подорож

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

Вчитель.     Сьогодні,   діти,  я   запрошую   вас   здійснити  подорож слідами  Маленького     

                      Принца.

                      Прочитавши твір, ви зрозуміли, що цей хлопчик – незвичайна дитина. Він має особливе світосприйняття. У пошуках друзів, він відправився мандрувати Всесвітом, проте, де б він не був, завжди хвилювався за свою маленьку планету і тендітну троянду.

        У мандрах Принц зустрівся з різними людьми, пізнав багато нового.

        Тож, уперед, на пошуки Маленького принца!

        Пропоную спочатку    згадати автора цього твору.

Питання. Хто написав  казку-притчу “Маленький принц”?

(Відповідь.  Антуан де Сент-Екзюпері.)

Питання. Що вам відомо про письменника?

(Можливі відповіді:

  • французький письменник;
  •  мав титул графа;
  • з дитинства мріяв стати льотчиком; 
  •  його життя сповнене небезпечних пригод: літак не один раз розбивався, Екзюпері потрапляв під кулі, отримав численні поранення;  
  • під час роботи в Африці врятував 14 льотчиків;
  •  був дуже надійним другом, ніколи не полишав у біді;
  • брав участь у Другій світовій війні, під час якої загинув;
  • найбільшим захопленням були авіація і література.)

 

Завдання.   Доповніть речення:  “Маленький  принц”  А. де Сент-Екзюпері за жанром – це…

(Відповідь.    Казка - притча.)

Завдання.    Дайте   визначення       поняття   “казка”.

(Відповідь.  Розповідний  твір    про   вигадані, здебільшого фантастичні події,  які сприймаються і переживаються як реальні.)

 

Завдання.     Назвіть головні   ознаки   притчі.

(Відповідь:

  •   алегоричний повчальний твір;
  •  наявна прихована мораль;
  •  присутні духовні настанови;

  відсутні описи.)

 

Подорож Всесвітом у пошуках Маленького принца

А що вам відомо про головного героя твору Екзюпері?

Завдання.       Заповнити анкету Маленького принца (робота у парах).

Ім'я

Маленький принц

Вік

6-7 років

Місце проживання

Астероїд В-612

Чим займається

 

Доглядає за своєю планетою: виполює баобаби, які руйнують астероїд, чистить діючі вулкани; турбується про троянду.

Риси характеру

Дбайливий, турботливий, дружелюбний, щирий, ввічливий, працелюбний, допитливий

Яку має мрію

Мріє подорожувати, щоб знайти друзів і чогось навчитися

 

Завдання.     Розташуйте  в  хронологічній  послідовності  астероїди  та їх мешканців,  яких  відвідав  Маленький  принц,   подорожуючи  Всесвітом. (Учні отримують ілюстрації – портретні зображення героїв казки: короля, шанолюбна, ділка, географа, п’яниці, ліхтарника.)

(Відповідь: 1.Астероїд № 325 Король;   2.Астероїд № 326 Шанолюб; 3.Астероїд № 327 П'яниця; 4.Астероїд № 328 Ділок; 5.Астероїд № 329 Ліхтарник; 6.Астероїд № 330 Географ).

 

Завдання.   Заповніть таблицю «Заняття мешканців астероїдів 325, 326, 327, 328, 329 і 330» (робота у парах).

Ім'я героя

Заняття

Цитати

Король

Володарював і повелівав

- Ваша   величносте... чим    ви   правите?
- Усім,  - дуже просто одказав король.

Шанолюб

Займався самовихвалянням

 

- Шанувати - значить визнавати,   що  я   найкращий, найчепурніший, найбагатший і найрозумніший на планеті.

 

П’яниця

Постійно пиячив

  • П'ю… щоб забути… що мені соромно…

- Чого ж тобі соромно?

- Соромно, що п'ю! 

Ділок

Рахував зорі

 - То  що   ж  ти  робиш  із  тими   зірками?
 - Нічого. Я ними володію…пишу на папірці, скільки в мене зірок. Потім кладу цього папірця до шухляди й замикаю її на ключа.

Ліхтарник

Запалював і гасив ліхтар

 

Його праця має все ж якийсь глузд. Коли він запалює свого ліхтаря - буцімто народжується ще одна нова зірка або квітка.

Географ

Переписував книжки

Географ - особа надто поважна, щоб вештатися світами. Він не виходить зі свого кабінету.

 

Бесіда за питаннями:

1.  Хто з жителів відвіданих планет сподобався Маленькому принцові найбільше? Чому?

(Відповідь.  Найбільше сподобався хлопчику Ліхтарник. Бо він не думав про себе, як усі інші співрозмовники Принца. Він робив добру   справу – запалював ліхтаря, виконуючи розпорядження.)

 

2.  Як пояснив хлопчик  важливість заняття Ліхтарника? Доберіть цитату.

(Відповідь. «Коли він запалює свого ліхтаря - буцімто народжується ще одна нова зірка або квітка. Коли гасить ліхтар - буцімто присипляє зірку чи квітку. Гарна робота! Вона таки справді корисна, бо красива».)

 

3. Чому Маленький принц не залишився на планеті Ліхтарника? Знайдіть і зачитайте цитату.

(Відповідь. "От з ким я міг би заприятелювати,- подумав він.- Але його планетка зовсім крихітна. Там нема місця для двох...")

 

4. Яку добру пораду дав хлопчику географ?

(Відповідь.   «Відвідай планету Земля,- відказав географ.- Вона має добру славу».)

 

Вчитель.     «Отож сьома планета була Земля. Земля - планета неабияка! На ній сто одинадцять королів … сім тисяч географів, дев'ять тисяч ділків, сім з половиною мільйонів п'яничок, триста одинадцять мільйонів шанолюбців, себто десь із два мільярди дорослих.             

      Аби ви уявили, яка то велика Земля, скажу лиш, що до винайдення електрики доводилося на всіх шести материках утримувати цілу армію ліхтарників - чотириста шістдесят дві тисячі п'ятсот одинадцять душ.

      Як глянути збоку - то було прегарне видовисько. Дії цієї армії відзначалися злагодженістю, як у балеті. Починали ліхтарники Нової Зеландії та Австралії…Тоді виступали ліхтарники Китаю та Сибіру. Виконавши свою партію, вони ховалися за лаштунками. Потім надходила черга ліхтарників у Росії та Індії. Далі - в Африці та Європі. Тоді в Південній Америці. За ними - в Північній Америці. I всі вони появлялися на кону своєчасно й ніколи не помилялися.»

 

Завдання.   Скориставшись малюнками, скажіть, які відкриття зробив для себе Маленький принц під час мандрів? Доберіть цитати на підтвердження своїх висновків. (Учні отримують картки-ілюстрації: Маленький принц і троянди, Маленький принц і пілот, Маленький принц і лис, гори, Маленький принц у пустелі).

(Відповіді:

  1. «Його квітка запевняла, що вона на всьому світі одна така. А ось тут буяло п'ять тисяч таких самих квіток, лише в одному саду!»
  2. "Та й диваки оці дорослі"
  3. -А що означає - приручити?  -Це…означає: прихилити до себе...
  4. «Раніш він ніколи не бачив гір».
  5. «Це пустеля. В пустелях ніхто не живе.»)

 

Вчитель.  Під час мандрів Маленький принц почув багато мудрих порад, зрозумів життєві істини. Хто ж говорив мудрі висловлювання хлопчикові?

Завдання.   Прочитайте  висловлювання  та  вкажіть,  хто з героїв казки-притчі їх промовляє:

  1. “Себе судити набагато важче, ніж інших”.
  2. “Дуже рідко трапляється, щоб гора зрушила з місця. Дуже рідко буває, щоб океан пересох”.
  3. “Серед людей також самотньо”.
  4. “Мова – це джерело непорозуміння”.

      “Найголовнішого не побачиш очима”.

            “Ти назавжди береш на себе  відповідальність за тих, кого приручив”.

(Відповіді:   1 – Король; 2 – Географ; 3 – Гадюка; 4 – Лис.)

Вчитель.  Потрапивши на Землю, Маленький принц зустрів Лиса, який став йому не тільки другом, але й мудрим порадником.

Завдання.     Прочитайте слова мудрого лиса: “Коли ти даєш себе приручити, потім доводиться й плакати”. Як ви їх зрозуміли?

Вчитель. Читаючи казку-притчу, ви помітили, що Маленький принц – хлопчик розумний.   Він  і  сам  промовляє  висловлювання,   в  яких  міститься життєва мудрість.

Завдання.     Знайдіть   у  тексті  і  прочитайте  мудрі   висловлювання  Маленького   принца.

(Відповіді:

  •    Коли йти просто перед собою, куди очі світять, то далеко не зайдеш.
  •    Причепурився сам уранці, причепури гарненько і свою планету.
  •    Вода буває потрібна і серцю…
  •    Шукати треба серцем.

   У кожної людини свої зорі.)

 

Завдання.   Поясніть, як ви зрозуміли  ці  висловлювання ?

 

Вчитель. Твір  А. де Сент-Екзюпері насичений алегоричними образами. Пригадайте значення поняття “алегорія”. 

(Алегорія (інакомовлення) – художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретний образ.)

 

Завдання.      Розтлумачте  алегоричні  образи   казки-притчі “Маленький принц”: лис, троянда, гадюка, зорі, баобаби.

(Відповіді:

Лис – життєва мудрість.

Троянда –  самозакоханість, егоїстичність.

Гадюка –  підступність.     

Зорі –  доля людини, її мрії, недосяжність бажань.

Баобаби –  перешкоди на шляху людини, з якими слід боротися.)

 

Вчитель.    “ - Ну от. Це все…  Завагався ще з хвилину і встав. І ступив лише крок.

                    Неначе жовта блискавка майнула біля його ніг. Якусь мить він стояв непорушно.    

                    Не закричав. Потім упав – повільно, як падає дерево.

                    Повільно й нечутно, бо пісок приглушає звуки ”.

    Так завершується історія Маленького принца.

    На думку одних літературознавців, Маленький принц помер від укусу змії, інші ж вважають, що він повернувся на свою планету.

    А як гадаєте ви?

 

Підсумок

Вчитель. Підійшла до завершення наша подорож слідами Маленького принца.

  • Чи вдалося нам знайти його?

(Можливі відповіді:

  •    Маленький принц живе у кожному з нас;
  •    кожна дитина – це  Маленький принц.)

 

  • Що  означає  алегоричний образ Принца?

(Можливі відповіді:

  • Маленький принц – це  дитинство;
  • це радість, щирість,  безтурботність;

   це дружба, довіра.)

 

  • А куди ж з часом зникає  Маленький принц?

(Можливі відповіді:

  •    він залишається на планеті      “ Дитинство ”;
  •    люди       дорослішають     і Маленький принц зникає.)

 

  • Чи сподобалася вам казка-притча про Маленького принца? Чим?

 

(Можливі відповіді:

- так, бо ця історія про маленького доброго хлопчика, про дружбу;

- у казці розповідається, як змінюються погляди людей,   коли    вони       стають дорослими;

- у книзі розповідається про різні пригоди, які трапилися з  Принцом,     коли       він

подорожував Всесвітом.)

 

- Закінчіть    речення “ Історія про Маленького принца навчила мене… ”

(Можливі відповіді:

  • бути відповідальним, щоб не зробити боляче тим, хто тебе любить;
  • цінувати дружбу;
  • любити свій дім, місце, де ти народився;

-     бути працьовитим і дбайливим.)

 

-  Що   б   ви   побажали    цьому хлопчику, якби зустріли його?

(Можливі відповіді:

- щоб він знайшов багато друзів;

- щоб він був веселим і ніколи не плакав;

- я  б  запропонував йому подружитися  і піклувався  б про нього.)

 

До побачення, Маленький принц!   

Залишайся щасливим!

 

П`ятниця, 29.03.2024, 18:06
Приветствую Вас Гість
Главная | Регистрация | Вход
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Наш опрос
Что Вы читаете?
Всього відповідей: 39
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz