Персональний сайт Думбай Тетяни Миколаївни
 Урок у 6 класі за оповіданнями А.Чехова

Урок у 6 класі за оповіданнями А.Чехова

Тема.          Головні засоби творення комічного та їхня роль у характеристиці

                     персонажів і розкритті ідеї твору.

Мета.         Поглибити   знання   учнів   про   комічне;    навчити     визначати      

                    різновиди комічного у художньому творі; розвивати уміння учнів

                    характеризувати героїв твору, визначати тему та ідею твору, усне

                    мовлення, творче мислення, уміння робити висновки;  виховувати  

                    високі  моральні якості.    

Обладнання:  підручник,   комп’ютерна  презентація,  портрет    А.П.Чехова,

                          ілюстрації  до  оповідань  «Хамелеон»,   «Товстий  і  Тонкий»,

                          схеми, картки з тестами, аркуш оцінювання.

Тип уроку:      урок аналізу епічного твору. 

 

Перебіг уроку

 

Гумор – це соломинка, яка нікого не рятує.

Але коли вхопишся за неї, робиш рух, який

допомагає триматися на воді.

 

Фелікс Кривин

 

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань

Гра «Упізнай героя». Хто з героїв оповідань Чехова говорить ці слова?

1. «Ні, голубе мій, бери вище… Я вже до таємного дослужився…Дві звізди маю…» (Товстий)

2. «Я, ваше превосходительство... Дуже приємно...»  (Тонкий)

3. «Якщо кожен кусатиметься, то краще й не жити на світі...» (Хрюкін)

4. «Чому тут? Це ти навіщо палець?.. Хто кричав?»     (Очумєлов)

5. «Начебто безпорядок, ваше благородіє!..»  (Єлдирін)

6. «Я вже одружений, як бачиш... Це ось моя дружина, Луїза, уроджена

Ванценбах…»    (Тонкий)            

  • Закінчити речення:

Оповідання – це ...

  • Доповнити схему:

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Формулювання задач уроку
  2. Робота над епіграфом:

          - Як ви зрозуміли слова Ф.Кривина?

          - Чи згодні ви з його думкою?

ІV. Робота над темою уроку

  • Робота зі схемами (доповнити схеми):

Схема 1

Схема 2

  • Робота з текстом

       Робота у парах

      Знайти приклади гумору, іронії сатири в оповіданнях А.Чехова (одна частина класу в оповіданні «Хамелеон»,  інша частина -  в оповіданні «Товстий і тонкий»).

  • Питання:
  1. З якою метою автор використовує засоби комічного? (Щоб показати характери героїв,  недоліки їх поведінки)
  2. Які саме риси характеру висміює Чехов? (Чиношанування, самоприниження, підлабузництво.)
  3. У чому полягає ідея творів «Товстий і тонкий» та «Хамелеон»? (Висміювання вад людського характеру: малодушності, пристосуванства, чиношанування.)
  4. Чи допомагають засоби комічного розкрити, зрозуміти головну думку оповідань? Яким чином? (Так. Ми бачимо, як змінюється поведінка героїв у залежності від ситуації, як по-різному ставляться персонажі до людей без високої посади і до чиновників.)
  • З’ясування  значень імен персонажів:  

Очумелов — від рос. «очуметь» — втратити глузд, втратити розуміння, одуріти — натяк на...

Хрюкін — від слова «хрюкати». Звуки якої тварини наслідуються?

Єлдирін — від розмовного рос. «елда» — щось великого розміру.

Жигалов — вибудуємо ряд: рос. «прожигать жизнь» (разг.) — вести легковажний спосіб життя; «прожигатель жизни» (разг.) — безвідповідальний нероба.

Герострат (гімназійне прізвисько Товстого) — грек, який у 356 р. до н. е. спалив храм Артеміди в Ефесі, що вважався одним із семи чудес світу, лише для того, щоб увічнити своє ім'я. Слава Герострата — ганебна слава.

Ефіальт (гімназійне прізвисько Тонкого) — син бога морів Посейдона у давньогрецькій міфології, який мріяв заволодіти Олімпом і всім царством Зевса.

  • Комічною є й мова героїв. Знайдіть приклади висловлювань Очумєлова, Тонкого, Хрюкіна.
  • Робота з ілюстраціями 
  1. Перегляньте ілюстрації до оповідань Чехова А.П.
  2. Чи такими ви уявляли героїв оповідань, якими їх побачили художники-ілюстратори?
  3. Завдяки яким засобам ми дізналися про характер кожного з героїв? (Завдяки засобам комічного – іронії та сатири.)
  4. Чи приємно спілкуватися з людиною, яка є підлабузником, пристосуванцем? Чому? (Ні, тому що така людина не є сама собою. Вона постійно змінює думку. Такій людині не можна довіряти, бо її поведінка залежить від обставин).
    • Літературні паралелі   

Прослухайте мініатюру Ф.Кривіна  «Доля Хамелеона».

     Хамелеон не любить виділятися, хоча для цього у нього є всі можливості. Він міг би стати зеленим на жовтому фоні, це було б дуже красиво, або, наприклад, жовтим на зеленому. Але він прагне бути непомітним: зеленим на зеленому або жовтим на жовтому, нехай не  дуже красиво, та головне – не виділятися! – так вважає Хамелеон.

    Якщо б хтось знав, як йому набридло пристосовуватися! Фон постійно змінюється, за ним тільки встигай. Пристосуєшся до зеленого, увійдеш до смаку, опануєш всі тони й відтінки, –  чого, здається, більше: квітни, зеленій, пускай коріння, як зелена травичка, - так ні, зелене змінюється на жовте. І знову в нього вростай, опановуй, входь до смаку, тому що без смаку така справа не робиться. Адже у кожний колір треба душу вкласти – коли зелену, а коли жовту душу. Причому душу теж треба вміти вкладати: погано, коли не докладеш, але погано, і коли перекладеш…

    І тільки перед смертю, у самому кінці, Хамелеон висловлює свій протест загальному фону. І тоді на цьому фоні з’являється щось яскраво-пурпурове, що заявляє про себе на весь світ, спростовує будь-який фон, який робив непомітним Хамелеона. Тепер він помітний, тепер його добре видно всім. Ідіть, дивіться – ось так помирають хамелеони!

  1. Які почуття викликає в автора хамелеон? (Жаль, співчуття «Якщо б хтось знав, як йому набридло пристосовуватися!» )
  2. Як ви думаєте, чи набридло пристосовуватися Очумєлову? (Можливо. Згадаємо, як він нервує, постійно змінюючи своє рішення.)
  3. Хамелеон з мініатюри Ф.Кривіна хоча б перед смертю висловлює свій протест. Чи здатен на протест Очумєлов? (Ні. Бо він дуже боїться втратити свій чин.)

V. Рефлексія

  •  Питання:
  1. Які засоби комічного ви знаєте?
  2. Завдяки яким різновидам комічного автор викриває вади людського характеру?
  • Висловіть свою думку «Як не втратити власну гідність?»

Метод «Прес»

  • Я вважаю  …
  • Тому що …
  • Наприклад…

 

  • Закінчіть речення «Над собою слід сміятися, тому що …»

VІ. Оцінювання

Аркуші оцінювання: самооцінювання, взаємооцінювання, корекція вчителем.

 

Аркуш оцінювання

Оцініть себе, свого однокласника:

 

2 бали    – виконував усі завдання на високому рівні

1,5 бали – виконував завдання на достатньому рівні

1 бал      – виконував завдання на середньому рівні

0,5 бали – виконував завдання на низькому рівні                                      

Максимальна оцінка - 12 балів

№ п/п

Показник

Самооцінка

Взаємооцінка

Корекція вчителем

1

Знання змісту творів  (кількість балів за гру «Упізнай героя»

 

 

 

2

Знання  понять (оповідання, головні ознаки оповідання, комічне)

 

 

 

3

Уміння працювати з текстом (знаходження у творах Чехова гумору, іронії, сатири)

 

 

 

4

Активність на уроці (відповіді на всі питання вчителя, участь в обговорені питань, уміння робити висновки, визначати головну думку твору, обґрунтовано висловлюватися)

 

 

 

 

Мені сподобався урок_____________                            Мені не сподобався урок __________

 

Дата                                                                                  Вчитель  _____________ Думбай Т.М.

 

_____________________________________________________________________________

VІІ. Домашнє завдання  

Одне на вибір:

  1. Підготувати усну невелику розповідь «Комічний випадок з мого життя».
  2. Написати міні-твір (10-12 речень) сатиричного змісту.

 

Четвер, 25.04.2024, 03:05
Приветствую Вас Гість
Главная | Регистрация | Вход
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Наш опрос
Каким должен быть в Вашем понимании современный педагог?
Всього відповідей: 60
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz