Проект зі світової літератури
«Значення числової та кольорової символіки у романі М.Булгакова «Майстер і Маргарита»
11 клас
Актуальність проекту як навчальної технології
В основі проекту лежать інтереси учня. Участь у проекті забезпечує розвиток ключових компетентностей учня: уміння вчитися, інформаційної, загальнокультурної; предметних компетентностей: комунікативної, соціальної, самоосвіти і саморозвитку, продуктивної творчої діяльності.
Під час роботи над проектом учні розвивають уміння орієнтуватися в інформаційному просторі, відпрацьовують навички роботи з літературними джерелами: відбирати необхідний матеріал, систематизувати, аналізувати, співставляти, робити висновки, виявляти творчий підхід до оформлення проектних матеріалів, використовуючи інформаційні комп’ютерні технології.
Виконуючи завдання, які передбачає проект, учні не лише досліджують значення числової та кольорової символіки у романі для розуміння його ідейно-художнього змісту, але й доходять висновків про незмінність вічних життєвих категорій – добра і зла.
Ключове питання: значення числової та кольорової символіки у романі
«Майстер і Маргарита».
Тематичні питання:
- Значення нумерології та кольорометрії у житті людини.
- Використання чисел і кольорів у романі для розуміння його ідейно-художнього змісту та образів персонажів.
- Використання певної групи кольорів і чисел у розкритті авторського задуму.
- Зв’язок чисел і кольорів: взаємне доповнення або врівноваження одне одного.
- Визначення основної проблеми роману.
Паспорт проектної роботи
№ п/п |
Складова проекту |
пояснення |
1 |
Назва проекту |
«Значення числової та кольорової символіки у романі «Майстер і Маргарита» |
2 |
Керівник проекту |
учитель світової літератури
|
3 |
Консультанти груп |
учитель світової літератури, російської мови, історії, художньої культури, курсу «Людина і світ», бібліотекар |
4 |
Навчальні дисципліни, близькі до теми проекту |
російська мова, література, історія, художня культура, «Людина і світ» |
5 |
Тип проекту |
дослідницько-творчий, особистісний
|
6 |
Домінуючий метод |
творчий
|
7 |
Проект за охопленням |
внутрішньокласний
|
8 |
За тривалістю проведення |
середньотривалий
|
9 |
Учасники проекту |
учні 11 класу
|
10 |
Склад відповідальної проектної групи |
голови груп |
11 |
Очікувані продукти проекту |
Творча робота «Значення числової та кольорової символіки у романі «Майстер і Маргарита»; комп’ютерні презентації за темою. |
Мета і завдання проекту
- дослідити текст роману «Майстер і Маргарита» щодо використання у ньому чисел і кольорів;
- розвивати уміння аналізувати, співставляти, узагальнювати, робити висновки;
- навчати будувати промову, виступати перед аудиторією, коротко висловлювати свої думки, чітко інтерпретувати результати досліджень;
- виховувати повагу до надбань людства, утверджувати моральні цінності;
- зробити висновок про майстерність Булгакова як художника слова;
- визначити нерозривний взаємозв’язок між вічними категоріями життя – добром і злом.
Очікувані результати:
У результаті роботи над проектом учні:
- набудуть досвіду у пошуку інформації, дослідженні художнього твору;
- виявиться творчий підхід дітей у створенні продукту діяльності;
- удосконалять навички вільного, аргументованого висловлення думок;
- розвинуть увагу, спостережливість, логічне мислення, творчу уяву;
- зможуть зробити висновок про залежність характеру людини і подій її життя від чисел і кольорів;
- розвинуть комунікативні здібності при роботі у групі;
- навчаться презентувати продукт своєї діяльності;
- удосконалять уміння здійснювати само-, взаємооцінювання результатів творчої діяльності.
Етапи роботи над проектом:
- Визначення теми проекту.
- Окреслення проблеми і мети проекту.
- Обговорення структури проекту, складання плану роботи.
- Презентація необхідного мовного матеріалу і передкомунікативне тренування.
- Збір інформації: звернення до вже відомих знань і життєвого досвіду.
- Робота з джерелами інформації.
- Робота в групах.
- Систематичне обговорення проміжних результатів: учні представляють зібраний матеріал, керівник коментує виконану учнями роботу, коригує помилки у вживані мовних одиниць.
- Аналіз зібраної інформації, координація дій груп.
- Підготовка презентації проекту (підсумковий урок з теми).
- Демонстрація результатів проекту (кульмінаційна точка роботи над проектом).
- Оцінка проекту (активність учасників груп, глибина дослідження, рівень креативності учнів).
Набуття учнями знань і вмінь під час виконання проекту
№ |
Зміст роботи |
Набуття знань і вмінь
|
1 |
Ознайомлення з темою проекту, важливістю проблем, висвітлених у романі «Майстер і Маргарита», обсягом виконання роботи |
Набуття вмінь для компетентної активної роботи |
2 |
Обговорення теми проекту; складання плану дій для його впровадження; прийняття спільного рішення щодо втілення проекту |
Розвиток комунікативних навичок, здатності бачити цінне в поглядах іншого, вести дискусію, приймати рішення |
3 |
Дослідження проблеми (2 підгрупи по 6 учнів):
|
Розвиток умінь пошуку інформації, її обробки та аналізу; уміння підтримувати у групі атмосферу поваги, творчої співпраці; контролювати свої думки, слова, дії. Розвиток здатності до самовираження. |
4 |
Звіт груп про результати роботи. Висунення пропозицій щодо плану дій. Прийняття колективного рішення щодо впровадження проекту. |
Розвиток здатності бачити перспективу починань, колективно вирішувати справу; розвиток організаторських здібностей, творчих нахилів. |
5 |
Вирішення завдань, пов’язаних з втіленням проекту, через власну практичну діяльність:
|
Здобуття практичних навичок в організації проектної діяльності. Розвиток умінь використовувати набуті знання в практичній діяльності. Самовираження, самовдосконалення. |
6 |
Підбиття підсумків виконаної роботи:
|
Розвиток естетичних смаків, уміння відчувати задоволення від результатів праці. |
7 |
Презентація проекту «Значення числової та кольорової символіки у романі «Майстер і Маргарита» (оформлення звітів, рекомендацій у роботі над проектом). |
Розвиток навичок зв’язного мовлення. Розвиток естетичних смаків, художніх здібностей. |
8 |
Презентація проекту на підсумковому уроці з зарубіжної літератури. |
Розвиток ораторських здібностей, усного та писемного мовлення. Розвиток умінь доводити, аргументовано відповідати на поставлені запитання. |
9 |
Оцінка та самооцінка процесу виконання проекту й результатів власних дій:
|
Уміння давати оцінку власним діям, порівнювати план та фактичний результат, прогнозувати, робити висновки й узагальнення. |