Тема. А. Камю – французький письменник, лауреат Нобелівської премії. Його
філософські й естетичні погляди.
Мета: ознайомити учнів з життєвим шляхом А.Камю; висвітлити особливості
художнього світу письменника; його внесок у світову літературу
розвинути аналітичне, творче, критичне, асоціативне мислення
учнів; виховати культуру спілкування, мовлення, повагу до
літературних надбань інших народів.
Тип уроку: урок отримання нових знань
Обладнання: портрет А.Камю, мультимедійна презентація, епіграф, схема, картки,
підручник, зошит.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Камю вважав, що єдиним істинним
покликанням людини, народженої в
абсурдному світі, - жити і осмислювати
своє життя, протест, свободу…
Правильним шляхом є той, який веде до
життя, до сонця. І Камю повстав. Він
відмовився страждати від вічного
холоду… Шлях, який він обрав, вів до
сонця.
В.Фолкнер
І. Актуалізація знань
- Тестування за темою «Нові явища та тенденції в літературі кінця XX ст. «Епічний театр» Бертольда Брехта»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Формулювання завдань уроку
На дошці написаний початок речення «Після цього уроку я…». За поданими дієсловами (на картках) учні повинні сформулювати завдання, які потрібно виконати на уроці.
Можливі відповіді:
«Після цього уроку я…
- дізнаюся про життєвий і творчий шлях А.Камю, його творчий доробок, життєві ідеали;
- навчуся вирізняти філософські й естетичні погляди А.Камю зпоміж інших письменників;
- розвину уміння аналізувати прочитане, мовлення, мислення, пам’ять;
- виховаю повагу до культурних надбань іншої країни, людської особистості, культуру спілкування.
- Аналіз епіграфу
Робота у групах
Проаналізуйте висловлювання В.Фолкнера про А. Камю.
1 група
«Камю вважав, що єдиним істинним покликанням людини, народженої в абсурдному світі, - жити і осмислювати своє життя, протест, свободу…»
2 група
«Правильним шляхом є той, який веде до життя, до сонця.»
3 група
«І Камю повстав. Він відмовився страждати від вічного холоду…»
4 група
«Шлях, який він обрав, вів до сонця.»
Можливі відповіді:
1 група
Кожна людина приходить у цей світ виконати важливу місію – змінити життя на краще. Проте такі зміни не відбуваються легко, вони виборюються у складному протистоянні добра і зла, правди і брехні, справедливості і нечесності тощо. І, навіть, у боротьбі людини із самою собою. Спадають на думку рядки із раніше вивченого вірша Ш.Петефі:
«Якщо ти муж, будь мужнім,
Борися і страждай,
Але своєї волі
Нікому не віддай».
2 група
Правильний шлях той, який спрямований на продовження життя, удосконалення людської цивілізації. Шлях сонця – це шлях просвітлення, розуму, людського тепла. Життєдайна сила сонця рухає життя вперед, як і людський розум повинен спрямовуватися на створення, а не руйнування.
3 група
Вічний холод у людському житті – це те, що породжує зло: соціальна нерівність, несправедливість, байдужість, війни, смерть. Камю повстав, щоб не потерпати від цього. Щоб зменшити кількість зла у світі і його руйнівний вплив на людину, потрібно боротися, починаючи з себе.
4 група
Камю – видатний письменник, творча людина, той, на кого рівняються маси. І письменники, в першу чергу, повинні обирати шлях, який веде до сонця – шлях правди, справедливості, щоб зігрівати силою слова й розуму оточуючих. А щоб тобі повірили, ти повинен сам вірити у себе і свою справу.
ІІІ. Робота над темою уроку
- Перегляд мультимедійної презентації (завчасно підготовлений учень розповідає про життєвий і творчий шлях А.Камю з демонстрацією мультимедійної презентації, учні класу коротко занотовують основні тези).
- Складання схеми «Екзистенціальна філософія А.Камю» (на основі отриманої інформації)
- Завдання. Знайдіть у словнику визначення екзистенціалізму, запишіть до зошита.
Екзистенціалізм – напрям у філософії та літературі ХХ ст., що досліджує людину як унікальну духовну істоту, здатну вибирати власну долю.
- Питання:
1. Доведіть, що у своєму житті А.Камю дотримувався саме цієї філософії.
Можливі відповіді:
-
- з дитинства потерпав від злиднів і самостійно торував свій шлях у життя;
- у роки Другої світової війни не мирився з нацизмом, беручи участь у Русі опору, друкував твори у підпільній газеті;
- працював у різних жанрах (романи, п’єси, есе), друкував статті на громадськополітичні теми, виступав літературним критиком;
- критикував масові сталінські репресії та терор;
- мав активну життєву позицію, стійкість духу, пробуджуючи активність французької інтелігенції.
2.Під впливом яких чинників сформувалися естетичні погляди А. Камю?
Можливі відповіді:
- проживаючи на узбережжі Середземного моря, Камю захоплювався красою оточуючої природи;
- вивчав французьку філософію;
- орієнтувався на античну культуру з її язичництвом та культом людського тіла;
- вважав, що людський дух і тіло існують в органічній нерозривній єдності.
- У чому письменник вбачав абсурдність історичних процесів?
Можливі відповіді:
-
- будьяка революція перетворюється на тиранію і ті, хто прагнули змін на краще самі стають убивцями;
- щоб подолати будьяке гноблення, слід чинити опір, який часто переростає у збройне протистояння, наслідком якого є біль, смерть.
Робота у групах
Формулювання та запис до зошиту основних рис екзистенціалізму та художнього світу А.Камю
Основні риси екзистенціалізму:
- усвідомлення абсурдності буття;
- відчуття страху, відчаю, самотності, страждання, смерті;
- особистість – найвища життєва цінність;
- особистість повинна протидіяти середовищу, суспільству, державі для захисту власних інтересів, волі;
- людина знаходиться у «межовій ситуації»;
- відчуженість людини від суспільства, світу.
Основні риси художнього світу А.Камю:
- аналіз взаємин особистості і суспільства, побудованих на абсурдності існування;
- висвітлення трагічного становища людини у світі, відчуження особистості, її самотності;
- зосередження на проблемах морального вибору, відповідальності за наслідки вчинків;
- опора на істинні моральні цінності;
- зображення сильної духом, стійкої особистості як прикладу моральної поведінки;
- насиченість твору філософськими роздумами, повчальністю.
ІV. Підсумок
На основі відомостей про життєвий і творчий шлях А.Камю, використавши свій особистий досвід, доповніть речення:
1. «Життя людини дуже складний, іноді навіть абсурдний процес, тому що …»
Можливі відповіді:
…воно сповнене багатьох перешкод, іноді навіть небезпечних. Людина повинна подолати безліч труднощів, проблем, стикаючись з різними негативними проявами у людському суспільстві. Ще більшу складність викликають питання, на які ми не можемо дати відповідь: чому у кожного різний життєвий термін, що відбувається після смерті, що таке доля і як вона вливає на життя? І взагалі, чи є сенс страждати і боротися, якщо все одно життя скінчиться?
2. «Проте слід невтомно боротися, щоб …»
Можливі відповіді:
… бурхливий вир життя тебе не поглинув. Боротися треба, щоб відчувати себе повноцінною людиною, а не очеретиною, що безвольно хитається від вітру. Та й повністю щасливою людина почувається лише тоді, коли сама чогось досягла, подолала перешкоди, зробила добру справу, бо це і є покликанням людини – змінювати світ на краще для продовження життя на землі.
V. Домашнє завдання:
1. Повторити біографічні відомості про А.Камю за підручником.
2. Вивчити теоретичний матеріал (екзистенціалізм, його основні риси; особливості художнього світу А.Камю).
3. Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення «Історія створення роману «Чума».
http://u4itel.ucoz.ua/risunok1.emf