Урок 2 за романом ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ
Тема. Печорін – герой свого часу. Суперечливість натури головного героя.
Майстерність автора у розкритті характеру Печоріна.
Мета: поглибити знання про романтизм; допомогти учням зрозуміти мотиви
вчинків героя, витоки його егоїзму, трагедію «зайвої людини»; розкрити
суттєвий зміст головного героя з навколишнім світом; вчити учнів
вирізняти в художньому творі епізоди, важливі для характеристики
героїв; розвивати навички аналізу художнього твору, критичне мислення;
виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: портрет М.Ю. Лермонтова, текст роману, ілюстрації до твору «Герой
нашого часу» (В.Сєрова, М.Врубеля, Д.Шмаринова); музичні композиції
до фільму «Герой нашого часу»; аркуші формату А2, маркери (для
групової роботи).
Тип уроку: проблемний урок з елементами дослідницької роботи
История души человеческой,
хотя бы самой мелкой души, едва ли
не любопытнее и не полезнее истории
целого народа, особенно когда она –
следствие наблюдений ума зрелого
над самим собою…
М.Ю.Лермонтов
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
Звіти груп про виконану роботу
1 група. Завдання: дібрати цитатний матеріал для доведення відповідності твору
його жанровим ознакам.
Досліджуючи морально-психологічні, філософські проблеми твору, учні спиралися на образ Печоріна.
Морально-психологічні проблеми твору:
Байдужість
- «…Какое мне дело до радостей и бедствий человеческих…» («Тамань»)
Суперечливість натури
- «У меня врождённая страсть противоречить; целая моя жизнь была только цепь грустных и неудачных противоречий сердцу или рассудку… Чувство неприятное, но знакомое пробежало по моему сердцу; это чувство было «зависть»; я говорю смело «зависть», потому что привык себе во всём признаваться…» («Княжна Мери»)
Бажання мати вплив на інших людей
- «Следствие того скверного, но непобедимого чувства, которое заставляет нас уничтожать сладкие заблуждения ближнего, чтоб иметь мелкое удовольствие сказать ему, когда он в отчаянии будет спрашивать, чему он должен верить…» («Княжна Мери»)
Внутрішній аналіз
- «Глупец я или злодей, не знаю;.. во мне душа испорчена светом, воображение беспокойное, сердце ненасытное; мне все мало; к печали я так же легко привыкаю, как к наслаждению, и жизнь моя становится пустее день ото дня; мне осталось одно средство:путешествовать». («Бэла»)
- «…Я уже прошёл тот период жизни душевной, когда ищут только счастия, когда сердце чувствует необходимость любить сильно и страстно…одной постоянной привязанности мне было бы довольно: жалкая привычка сердца!..» («Княжна Мери»)
- «Я часто себя спрашиваю, зачем я так упорно добиваюсь любви молоденькой девочки… и на которой никогда не женюсь?» («Княжна Мери»)
- «Я иногда себя презираю… не оттого ли я презираю и других?.. Я стал не способен к благородным порывам…» («Княжна Мери»)
- «Во мне два человека: один живёт в полном смысле этого слова, другой мыслит и судит его…» («Княжна Мери»)
Філософські проблеми твору
Пошуки свого місця у житті
- «Что делать?.. всякому своя дорога… Удастся ли ещё встретиться – Бог знает!..» («Максим Максимыч»)
Призначення людини у світі
- «Что ж? умереть так умереть! Потеря для мира небольшая; да и мне самому порядочно уж скучно… Пробегаю в памяти всё моё прошедшее и спрашиваю себя невольно: зачем я жил? Для какой цели я родился?» («Княжна Мери»)
Сутність людської особистості
- «…Мы не способны более к великим жертвам ни для блага человечества, ни даже для собственного нашего счастия, потому что знаем его невозможность и равнодушно переходим от сомнения к сомнению, как наши предки бросались от одного заблуждения к другому, не имея, как они, ни надежды, ни даже того неопределённого, хотя и сильного наслаждения, которое встречает душа во всякой борьбе с людьми или судьбою…» («Фаталист»)
2 група. Завдання: підготувати цитатний матеріал для характеристики образу
Печоріна.
Учні склали цитатну характеристику головного героя, оформивши її у таблицю:
Назва повісті |
портрет |
Дії, вчинки |
Риси вдачі |
Внутрішні міркування |
Ставлення оточуючих до Печоріна |
Ставлення Печоріна до оточуючих |
Вплив Печоріна на оточуючих |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 група. Завдання: дослідити походження прізвища Печорін.
Лермонтов писав свій роман з постійною орієнтацією на Пушкіна. Це підкреслюється навіть у прізвищі героя: Печорін – Онегін (Печора й Онега – дві північні річки у Росії, які протікають порівняно недалеко одна від одної). Проте Печорін, на відміну від Онегіна, зображений як особистість незвичайна, наділена могутньою волею, високорозвиненим розумом і – найголовніше – прагненням до самоаналізу.
4 група. Завдання: Дібрати репродукції картин художників, музичні композиції за
сюжетом роману М.Лермонтова
Ми підготували наступні матеріали: репродукції картин В.Сєрова «Печорін і Максим Максимович», М. Врубеля «Дуель», Д.Шмаринова «Печорін на дивані» та музичні композиції, які використані у кінофільмі «Герой нашого часу».
Робота над епіграфом до уроку
- Поясніть, як ви зрозуміли слова М.Ю.Лермонтова?
- Чи згодні ви зі словами митця, що пізнання внутрішнього світу окремої особистості є більш цікавим, ніж пізнання історії цілого народу? Обґрунтуйте думку.
ІІ. Робота над темою уроку
- Робота над репродукціями картин В.Сєрова, М.Врубеля, Д.Шмаринова (під час цієї роботи учні прослуховують музичні композиції, підготовлені 4-ю групою учнів):
- Чи відповідає образ Печоріна на картинах відомих художників вашим уявленням?
- Не знаючи характеру героя, що б ви могли про нього сказати, розглядаючи портрет?
- Які моменти життя героя відтворено у картинах відомих художників? На вашу думку, чому М.Врубель, В.Сєров, Д.Шмаринов проілюстрували саме ці епізоди роману?
- Чи допомагав музичний супровід створити уявлення про героя? Яким чином?
§ Дослідницька робота у 5 групах
Алгоритм діяльності:
- Протягом 10 хв. кожна група працює над окремою повістю роману (досліджує текст).
- Протягом 5 хв. готує презентацію: на аркушах паперу відтворює схематичну відповідь на запитання, висновок. Під час презентації на кожне твердження наводиться цитата з тексту.
- Протягом наступних 5 хв. представник групи презентує результати досліджень.