Урок 1 за романом "ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ"
Тема. «Герой нашого часу» - морально-психологічний роман про долю покоління
40-х рр. ХІХ ст. Особливості композиції роману та її роль у розкритті
характеру Печоріна.
Мета: продовжити знайомство учнів із творчістю Лермонтова; розкрити головну
тему роману – взаємини людини і суспільства; визначити ступінь впливу
середовища на формування особистості людини; показати духовні цінності
роману; розкрити майстерність Лермонтова як письменника; розвивати
навички аналізу епічного твору; вдосконалювати уміння характеризувати
героїв; виховувати почуття поваги до людської особистості.
Обладнання: портрет М.Ю.Лермонтова, підручник, текст роману М.Лермонтова «Герой
нашого часу» ілюстрації до роману «Герой нашого часу», схема «Маршрут
Печоріна».
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь та навичок.
Герой нашого времени…точно портрет,
но не одного человека:это портрет,
составленный из пороков всего нашего
поколения, в полном их развитии.
М.Ю.Лермонтов
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
Опитування:
- Назвіть основні мотиви лірики Лермонтова.
- В чому полягає особливість художнього світу поета?
- На думку Лермонтова, в чому полягає призначення поета і поезії?
- Як пов’язана творчість видатних російських митців - Пушкіна і Лермонтова?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми відкриваємо для себе Лермонтова-прозаїка. Роман «Герой нашого часу» разом з «Євгенієм Онєгіним» О.Пушкіна відкриває цілу низку образів «зайвих людей» покоління 40-х років ХІХ ст. Роман мав великий вплив на розвиток російської літератури. Поява роману викликала гостру дискусію, протилежні тлумачення й оцінки. Чому такий асонанс викликав лермонтовський герой? Хто він? Чи схожий він на героя нашого часу? Ці питання ми і будемо з’ясовувати під час вивчення твору.
ІІІ. Робота над темою уроку
- Повідомлення дослідницьких груп
Група «Історики»
Роман «Герой нашого часу» написано про долю покоління людей, характери яких формувалися в суворі часи після розгрому повстання декабристів, яке було заплановано на літо 1826 р., проте у зв’язку з раптовою смертю імператора Олександра І офіцери вирішили скористатися ситуацією, що склалася (відсутність правителя) і організували його раніше – 14 грудня 1825 р. Під керівництвом членів «Північного товариства» на Сенатську площу у Петербурзі вийшло близько 3 тис. солдатів. Однак керівник повстання князь Трубецькой у призначений час не з’явився. Поки обирали нового ватажка, час було згаяно. Новообраний цар Микола І вивів на площу вірні йому війська, які розстріляли повстанців з гармат. У період з 29 грудня 1825 р. до 2 січня 1926 р. офіцери «Південного товариства» підняли на повстання Чернігівський полк, що був розташований у Василькові (30 км від Києва). Це повстання також зазнало поразки. П’ятеро організаторів повстання були засуджені до повішення, 579 осіб потрапили до в’язниці, з яких 100 – відправлені на каторгу до Сибіру.
Період реакції, що настав після придушення повстання декабристів, не зупинив розвитку суспільної думки. Виникають різні течії реформування російської дійсності: слов’янофіли, західники, прихильники революційної перебудови суспільства. Діяльність гуртків свідчила про необхідність змін у російському суспільстві.
Група «Літератори»
Звернення Лермонтова до прози не було випадковістю. У 30-ті рр. у російській літературі помітно посилюється увага до прозових жанрів, що означало початок нового етапу в її розвитку.
Перший свій прозовий твір – історичний роман «Вадим» Лермонтов почав писати ще в юнкерській школі, але не завершив його. Незавершеним залишився і соціально-психологічний роман «Княгиня Ліговська» (1836), побудований у значному ступені на автобіографічному матеріалі. У цьому романі зустрічається герой, ім’я якого - Печорін.
«Герой нашого часу» написано у формі журналу, дорожніх записок. Над такою особливою композиційною формою замислювався ще Пушкін. Він писав у кінці першої глави «Євгенія Онєгіна»: «Я думал уж о форме плана…» Не міг не думати про це і Лермонтов, тому і створив роман, який складається з окремих повістей.
- Особливості композиції роману
Композиція літературного твору – це побудова, розташування, взаємозв’язок усіх його частин, образів, епізодів, сцен.
Письменник ретельно обмірковує послідовність епізодів, систему образів у їх взаємозв’язку, спосіб оповіді: від автора(оповідача) або від імені героя. Іноді автор, втілюючи свій задум, порушує хронологічну послідовність подій, вільно використовує категорію художнього часу, переноситься з теперішнього у минуле, знову повертається у теперішнє і т.д. така композиція називаєтьсяретроспективною.
Група «Аналітики»
- Єдина сюжетна лінія у романі відсутня; у романі представлено окремі епізоди з життя головного героя.
- Порушено композиційний план та хронологічний порядок викладу подій у творі.
Робота з опорною схемою «Маршрут Печоріна»
Бесіда:
- Чому автор звернувся саме до такої форми побудови твору?
- З якою метою використано порушення хронології оповіді?
- Завдяки такій композиції автор максимально зацікавлює читача: спочатку представляє героя таким, яким він є, а потім висвітлює події, які вплинули на формування його особистості.
- Завдяки жанру подорожніх записок читач має можливість простежити внутрішні пошуки героєм самого себе та істини життя.
- У щоденниках Печоріна автор показує безцільність його життя: щоразу, переслідуючи незначну мету, герой зрештою не лише не отримує задоволення сам, але й завдає моральної шкоди людям, які до нього прихильні.
- Хто виступає у романі оповідачем?
- З якою метою оповідь ведеться від декількох осіб?
Досягається багатоплановість розкриття образу Печоріна: про нього розповідає автор, Максим Максимович, також ми бачимо Печоріна у взаєминах з іншими людьми. Читаючи щоденник головного героя, ми заглиблюємося у його внутрішній світ.
- Визначте місце Печоріна серед інших персонажів. В чому полягає його життєва позиція?
Він протистоїть усім іншим персонажам, що робить його головним героєм твору. Печорін шукає своє місце у житті, призначення у суспільстві, світі, проте йде манівцями, що призводить його до розчарування.
Висновок: поєднання зовнішнього та внутрішнього сюжетів (події та психологія героя), особливість композиції твору спрямовані на те, щоб краще, глибше розкрити характер Печоріна, з’ясувати причини виникнення таких типів людей.
- Своєрідність жанру «Героя нашого часу»
У романі Лермонтова поєднуються риси психологічного та філософського романів. Роман складається з п’яти повістей, кожна з яких має самостійне значення, але у сукупності вони утворюють єдиний твір, об’єднаний авторською думкою і одним героєм, який проходить через увесь текст.
Група «Аналітики»
Глибина лермонтовського задуму полягала в тому, що у романі послідовно піддається об’єктивному художньому аналізу і герой, і час, у який він живе. Дослідження глибин внутрішнього світу людини дозволяє врешті краще зрозуміти не лише його самого, але й людство в цілому. Ось чому Лермонтов у передмові до «Журналу Печоріна» висловив наступну думку: «История души человеческой, хотя бы самой мелкой души, едва ли не любопытнее и не полезнее истории целого народа…»
Напружений психологічний аналіз, застосований у романі автором, та самоаналіз Печоріна – необхідна форма самопізнання розвиненої особистості. «Я взвешиваю, разбираю свои собственные страсти и поступки со строгим любопытством, но без участия, -зізнається перед дуеллю герой роману. – Во мне два человека: один живёт в полном смысле этого слова, другой мыслит и судит его…»
Вчитель. Посилена увага до психологічного розкриття внутрішнього світу людини дозволили Лермонтову по-новому поставити питання про моральну відповідальність особистості за свої вчинки, за вибір життєвого шляху, за свою долю і – тим самим – за долю тих людей, які зустрілись на його життєвому шляху. Це не лише проблеми психологічні, але й проблеми філософські.
ІV. Рефлексія:
- Дайте визначення поняття «композиція літературного твору».
- Як називається композиція, коли автор із теперішнього часу повертається у минуле?
- Назвіть ознаки морально-психологічного, філософського романів.
- Як впливає особливість побудови роману «Герой нашого часу» на розкриття внутрішнього світу головного героя?
V. Домашнє завдання
Робота у групах:
1 група Дібрати цитатний матеріал для доведення відповідності твору його
жанровим ознакам.
2 група Підготувати цитатний матеріал для характеристики образу Печоріна.
3 група Дослідити походження прізвища Печорін.
4 група Дібрати репродукції картин художників, музичні композиції за сюжетом
роману М.Лермонтова