Персональний сайт Думбай Тетяни Миколаївни
 Розвиток творчої особистості учня засобами навчальної діяльності на уроках зарубіжної літератури

Думбай Т.М.,

вчитель світової літератури

Троїцько-Харцизької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 18

Харцизької міської ради Донецької області

 

Розвиток творчої особистості учня засобами навчальної діяльності  

на уроках зарубіжної літератури

        Сьогодення вимагає від сучасної людини бути усебічно розвиненою, творчо мислити, приймати креативні, оригінальні рішення. Тому одним із головних завдань навчально-виховного процесу школи є створення належних умов для виявлення нахилів та максимального розвитку здібностей учня.

        У процесі викладання зарубіжної літератури працюю над  вирішенням проблеми: «Розвиток творчої особистості учня засобами навчальної діяльності  на уроках зарубіжної літератури».

Метою у роботі з учнями є:

 

  • Формувати школяра як творчу особистість, здатну постійно розвиватися:

самостійно здобувати інформацію, поновлювати її, коригувати та інтерпретувати протягом усього життя.

 

  • Розвивати:

 

  • ключові, предметні компетентності;
  • уміння вільно орієнтуватися в життєвих ситуаціях, приймати оригінальні рішення;
  • творчі здібності.

 

  • Виховувати: 
  • моральні якості, загальнолюдські цінності;
  • бажання вирізнятися серед інших завдяки своїм думкам, творчим проявам;
  • естетичний смак;
  • читацький інтерес.

 

     Розвивати творчу особистість учня має можливість лише вчитель, який сам здатен і має бажання творити. Вчитель повинен володіти ораторським мистецтвом, мати артистичні дані, уміння емоційно декламувати  твори, створювати власні творчі доробки.

    Урок літератури – це своєрідний спортзал, в якому тренуються серце і душа. Основною одиницею спілкування на уроці є діалог, який повинен бути продуктивним, відвертим.

 

Види навчальної діяльності на уроці зарубіжної літератури,

що формують творчу особистість:

 

  • тренувальні вправи на удосконалення навички читання;
  • словесне малювання за уявою;

 

  • знаходження взаємозв’язків між прочитаним і фольклором, між прочитаним і життєвими ситуаціями;
  • евристична бесіда;
  • творчі роботи (написання творів, віршів, різних за жанровими та змістовими ознаками; малюнки, колажі, експонати, комп’ютерні презентації тощо);
  • проведення інтерв’ю;
  • вирішення проблемних питань, ситуативних завдань;
  • підготовка повідомлень;
  • здійснення проектної  діяльності.

 

Методи роботи:

  • інтерактивні  («Дзеркало», «Мікрофон», «Прес», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», «Займи позицію» тощо);
  • метод проектів;
  • інсценізації, імітації.

 

Форми роботи:

  • колективна;
  • групова;
  • парна;
  • індивідуальна.

     Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності є навчання в дії. Урок літератури – це співтворчість учителя й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й діалозі, що забезпечує найбільшу сприйнятливість і відкритість до впливу один на одного. Тому сутність роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів діяльності.

Види творчо-розвивальних технологій:

 

  • проектна технологія;
  • навчальне дослідження (дослідження змісту твору для встановлення взаємозв’язків

       з біографією автора; вплив суспільних подій на зміст твору; система використання

       художніх засобів; роль кольорової, числової символіки у художньому творі тощо);

  • «мозковий штурм»;
  • «обговорення у загальному колі»;
  • вирішення проблемних питань.

 

Прийоми, форми роботи, види творчих завдань

на уроках зарубіжної літератури

 

      Враховуючи вікові особливості учнів  5-6 класів, доцільно використовувати ігрові види діяльності.

 

5 клас

  

  • рольові, імітаційні ігри, інсценізації;
  • урок-театралізований карнавал, урок-мандрівка;
  • створення кросвордів, ребусів, літературних задач за змістом твору, розроблення макету книжки, створення власної збірки віршів, оповідань тощо);
  • парад літературних героїв.

 

6 клас

  • складання міфів про створення світу;
  • урок «Відвідування музею» (учні заздалегідь виготовляють макети за  темою «Міфи», потім роблять експозицію);
  • інсценізації фрагментів художніх творів;
  • урок-конкурс «Справжній артист» (найкраще читання байки);
  • складання таблиці «Шлях до самовдосконалення» на основі власного життєвого досвіду (Ч.Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»);
  • складання віршів, підготовка ілюстрацій;
  • урок-захист творчих проектів «Сьома планета» або «Девіз мого життя» (А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»)

 

7 клас

         В 7 класі учні із задоволенням працюють над створенням сценарію до фільму за повістю О.С.Пушкіна «Дубровський» (урок позакласного читання). На наступному уроці проводиться інсценізація, де кожен з учнів має можливість відчути себе актором. При вивченні роману Д.Свіфта «Мандри Гуллівера» проводиться урок розвитку зв’язного мовлення «Уявна зустріч з Гуллівером», який можна провести у формі ток-шоу, телемосту, уявної мандрівки у минуле тощо. Учні працюють у парах, один з них – журналіст, репортер або екскурсовод, інший – Гуллівер. Завчасно вони складають цікаві питання, готують на них відповіді, а на уроці демонструють результати своєї роботи.

 

8 клас

         У 8 класі можна залучати учнів до роботи над творчими проектами. Після ознайомлення учнів з темою «Священні книги народів світу», їм пропонується виконати проект «Біблійні мотиви у творчості російських поетів». Учні досліджують творчість О.Пушкіна, М.Лермонтова, О.Блока, С.Єсеніна, А.Ахматової та інших на предмет використання біблійних мотивів. Дібрані матеріали аналізують, пишуть творчу роботу, готують ілюстрації або комп’ютерні презентації, після чого демонструють результати роботи у класі.

 

      В 9-11 класах проводяться уроки-конференції, уроки-дискусії чи диспути з розв’язанням проблемних задач.

      На уроках-диспутах  активізується мислення учнів, розвивається комунікативна компетентність, виховується культура міжособистісного спілкування. Такі уроки дають можливість дискутувати на морально-філософські теми. Про урок-диспут можна сказати: «У суперечці народжується істина». У спілкуванні беруть участь всі учні класу, кожна думка береться до уваги.

9  клас

 

      Наприклад, під час вивчення роману О.Пушкіна «Євгеній Онєгін» обговорюються питання:

  • Чому Онєгін є «зайвою» людиною у своєму оточенні;
  • Що завадило Євгенію одразу розгледіти в Тетяні глибоку душу?
  • На основі чого виникає таке глибоке почуття як любов?
  • Чи можна побудувати власне щастя на нещасті іншої людини?
  • Що краще: страждати без кохання, чи страждати від кохання? та ін.

 

 

10 клас

 

      При вивченні роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея» в 10 класі учні обговорювали питання, які підготували самостійно:

 

  • Чи згодні ви з висловлюванням Уайльда, що мистецтво не несе жодної користі?
  • В чому  причина деградації Доріана Грея?
  • Коли людина почувається краще: у похилому віці з «молодою» душею, чи у юному віці з душею старця?
  • Як, живучи у сучасному світі з великою кількістю спокус, не скотитися в прірву?
  • Чи гідний Доріан Грей співчуття?
  • «Портрет Доріана Грея» - це книга моральна чи аморальна?

 

      У процесі обговорення питань, розкривається особистий погляд учнів на проблеми сьогодення, їх внутрішній світ. Школярі пропонують власні рішення, шляхи виходу із складних життєвих ситуацій. Кожен учень прагне донести свою думку до аудиторії, обґрунтовано її висловлюючи.

 

     Також цікавою для десятикласників є творча робота на тему «Позиція літературного героя, близька мені». Учні досліджують свій характер, погляди, життєві позиції у порівнянні з характерними рисами літературного героя. При цьому використовують порівняльні таблиці, схеми, «Кола Вена» тощо. Роботу оформлюють у вигляді комп’ютерної  презентації.

 

11 клас

 

       В 11 класі поглиблюється дослідницька робота учнів з художнім текстом. Так, при вивченні роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита» учні, досліджуючи текст твору, виконують проектну роботу «Роль чисел і кольорів у романі М.Булгакова «Майстер і Маргарита». Презентують результати дослідження з музичним супроводом та наочним матеріалом (ілюстрації до твору різних художників, кадри з кінофільму, образи-символи, власні ілюстрації).

      Під час вивчення теми «Срібне століття російської поезії » в учнів є можливість максимально виявити творчі здібності, власне світосприйняття, асоціативне мислення. Багато віршів російських поетів «срібного століття» покладено на музику. Учні створюючи комп’ютерні презентації, ілюструють пісні, основою яких стали вірші відомих поетів. Тому на таких уроках відбувається інтеграція зарубіжної літератури з музикою, образотворчим мистецтвом, художньою культурою.

      Вивчаючи твір Я.Кавабата «Тисяча журавлів», учні 11 класу виконують творчу роботу (проект) «Особливості проведення чайної церемонії у різних країнах світу». З цією метою збирають інформацію за даною темою, добираючи фото-, відеосупровід, ілюстративний матеріал, музику.

 

Приклади застосування методу проектів на уроках зарубіжної літератури

 

клас

тема

творчий проект

5

Казка

Скласти власну казку про тварин. Підготувати обкладинку до книги казок про тварин та серію малюнків.

6

А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»

«Сьома планета» (продовжити історію перебування Маленького Принца на Землі, підготувати серію ілюстрацій до своєї оповіді)

7

О. Пушкін «Дубровський»

Написати сценарій фільму за повістю. Інсценізувати фрагмент твору.

8

Священні книги народів світу

Творча робота «Використання біблійних мотивів та образів у творчості російських поетів»

9

Поезія романтизму

Скласти  вірші романтичного спрямування, оформити у збірку (індивідуальну, колективну), написати анотацію, проілюструвати або додати комп’ютерну презентацію

10

Л.Толстой «Анна Кареніна»

Комп’ютерна презентація «Життєва позиція літературного героя, близька мені»

11

М.Булгаков «Майстер і Маргарита»

«Використання числової і кольорової символіки у романі»

«Срібне століття» російської поезії

Створення комп’ютерних презентацій до пісень, покладених на вірші С.Єсеніна, М.Цвєтаєвої, Б.Пастернака, А. Ахматової та ін.

Я. Кавабата «Тисяча журавлів»

«Особливості проведення чайної церемонії у різних країнах світу»

Середа, 24.04.2024, 05:41
Приветствую Вас Гість
Главная | Регистрация | Вход
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 46
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz