Персональний сайт Думбай Тетяни Миколаївни
 Кафка Ф. Урок 1

Тема.                   Концепція   світу   та   людини   у   новелі   Ф.Кафки   «Перевтілення».

Мета:                  ознайомити учнів з життєвим  шляхом Ф.Кафки;  висвітлити  особливості

                             художнього  світу  письменника; зосередити увагу на  концепції  світу  та

                             людини   у  творі;    удосконалити  уміння    аналізувати   художній    твір,

                             використовуючи    різні    способи;       розвинути     аналітичне,     творче,

                             асоціативне,  критичне  мислення  учнів;    виховати   культуру    діалогу,   

                             міжособистісні  взаємовідносини   на   основі   моралі.

Обладнання:     портрети Ф.Кафки у різні періоди життя, мультимедійна презентація,

                             підручник, зошит, схеми, таблиці, малюнки до новели.

Тип уроку:          урок аналізу епічного твору.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Я  живу  в сім'ї, серед чудових і сповнених

любові людей, живу чужіший, ніж чужак.         

Франц Кафка

 

І. Актуалізація знань

Доповніть схему

                                         Основні течії авангардизму

 

1 2  кубізм              4  експресіонізм

1 від лат. futurum – майбутнє. Пропагував культ інди-відуалізму, відкидав загальноприйняті мовні та поетично-мистецькі норми

2 ?????????

 

3   з фр. – надреалізм. В основі - суб'єктивно-ідеалістичні теорії інтуї-тивізму, фрейдизму, східні містико-релігійні вчення

4 ??????? 5 ???????????

(Відповіді:          терміни:             1 - футуризм, 3 - сюрреалізм,  5 - дадаїзм;

визначення:   2 - революційна течія в образотворчому мистецтві поч. XX ст., яка передувала абстрактному мистецтву. Засновники Ж. Брак і П. Пікассо;

                         4 - виник як бурхлива реакція на дегуманізацію суспільства, знеособлення в ньому людини;

                        5 -  був протестом проти ідеологій, політичних структур, раціональної логіки, моральних норм.)

 

Назвіть головні ознаки новели.

(Прозовий твір; невеликий за обсягом; про одну життєву подію; має несподіваний фінал).

Дайте визначення поняття концепція.

(Концепція – система поглядів на ті чи інші явища, процеси; спосіб розуміння, трактування певних явищ, подій; ідея певної теорії. Цей термін вживають також для позначення головного задуму в науковій, художній та інших видах діяльності людини.)

 

ІІ.   Мотивація навчальної діяльності

Доповніть речення “ Після цього уроку я зможу …”

дізнатися        -  про життєвий і творчий шлях Ф.Кафки;

                           -  його погляди на світ та суспільство;

                           -  під впливом чого сформувалася концепція світу та людини у творчості Ф.Кафки;

навчитися …     -  визначати особливості художнього світу письменника у  творі;

                           -  ознаки авангардизму у творчості письменника;

розвинути …     -  образне, логічне, асоціативне мислення;

                            -  усне мовлення;

                            -  уміння працювати з текстом;

                            -  уміння аналізувати твір;

виховати …       -  культуру діалогу;

                           -  міжособистісне спілкування на основі моралі.

Аналіз епіграфу до уроку.

Прокоментуйте  слова  Ф.Кафки    «Я   жив у  в  сім'ї,  серед  чудових  і   сповнених любові людей, живу чужіший, ніж чужак».  

(Франц Кафка жив у повній, благополучній сім’ї з мамою і татом, сестрами. У цій родині була присутня любов: батьки любили одне одного, Франц любив сестер, а вони його, діти любили батьків. Проте це почуття кожен розумів по своєму, тому значення величного слова «любов» було знецінене у сім’ї Кафки: хтось пристосувався до вороже налаштованого батька, хтось смиренно терпів, чекаючи, доки покине сімейне гніздо. Ніхто з членів сім’ї не намагався зазирнути в душу іншого, зрозуміти й підтримати. Тому й почувався Франц удома, гірше ніж чужак, бо до чужої людини ставляться з більшою повагою та привітністю.)       

ІІІ.   Робота над темою уроку

Розповідь учнів про життєвий і творчий шлях Ф.Кафки, супроводжувана мультимедійною презентацією.

Робота над схемою “ Художній світ Франца Кафки ”

Проблеми відчуження людини, знецінення й знеособлення індивідууму

Відчуття абсурдності буття

Зображення конфлікту людини з таємничою і абсурдною владою, що постає в образах батька, богів, імператорів

Герої, що спромоглися на бунт, виявляються надто слабкими й беззахисними, щоб опиратися

Картини духовних і фізичних страждань людини

Несподівані вияви надприродного і абсурдного в повсякденному житті

Поєднання трагічного та іронічного, фантастичних елементів і натуралістичних деталей

Ускладнена, затемнена символіка, що не піддається однозначному тлумаченню

- Назвіть чинники, під впливом яких сформувався художній світ письменника.

(Взаємовідносини у родині: жорстокість батька, що стала причиною багатьох страхів Франца Кафки; з самого дитинства Кафка виховувався в атмосфері страху, грубості, що породила невпевненість і зневіру й у подальшому житті. Оточуючий світ сприймав як щось небезпечне, вороже).

 

Робота у групах.    Визначте, яким постає Грегор Замза у новелі “ Перевтілення ” Ф.Кафки до та після метаморфози, що з ним сталася, за допомогою п'яти слів:

      1 група – іменників, друга група – прикметників, третя група – дієслів.

 

іменники

прикметники

дієслова

Можливі відповіді

                                                                    До перевтілення

Самітник, піклувальник, невдаха, одинак, бідолаха

Працьовитий, турботливий, щирий, відповідальний, самотній

Працює, піклується, забезпечує, любить (родину), втомлюється

                                                                        Після перевтілення

Одинак, непотріб,  тягар, страхіття, сміття (для родини)

Самотній, покинутий, непотрібний, безпорадний, зраджений

Турбується, любить, сподівається, зневірюється, гине

Бесіда:

  • Чи суттєво змінилося життя Грегора після перетворення на жука?

(З одного боку – так. Йому довелося звикнути до своєї нової подоби, усвідомити власну безпорадність – все, що він умів робити, коли був людиною, стало тепер недоступним; їжа, яку він любив в “ іншому ” житті, тепер викликала відразливість. Та, з іншого боку, - морального, - не суттєво. Ставлення рідних до Грегора було корисливим, байдужим. Коли він був людиною, вдома його лише терпіли, бо він приносив гроші, а ставши жуком, юнак просто став непотрібним).

- Якими постають навколишній світ та людина у новелі "Перевтілення"?

(Світ постає ворожим, байдужим, небезпечним, а людина в ньому маленькою, незахищеною, непотрібною, не здатною на самореалізацію).

  • Чи може людина з характером Грегора Замзи бути щасливою у сучасному світі?

(Ні, бо потрібно уміти виборювати своє щастя: долати страхи, перешкоди, не допускати приниження власної гідності з боку інших, відстоювати свою позицію, мати власні погляди на події у суспільстві, знайти своє місце у житті).

Робота над малюнками до новели Ф.Кафки «Перевтілення».

Розгляньте малюнки до новели «Перевтілення», виконані самим автором.

-   Якою постає людина на цих малюнках?

 

          (Людина постає тендітним, крихким створінням. Всі її органи складаються, наче з тонких ліній, які при одному необережному русі зламаються. Людина самотня, безпорадна, відсторонена від світу. Вона знаходиться, ніби у замкненому просторі, перед купою невирішених проблем. Перший малюнок говорить про те, що людина все ж опирається складному становищу, але надовго сил не вистачає і доводиться страждати і змиритися. Та останній малюнок говорить про внутрішню свободу людини, її звільнення від пут буденності, несправедливості, непорозуміння зі світом).

 

Завдання.  Визначте за шістьма малюнками шість етапів життя Грегора Замзи після метаморфози, що з ним відбулася.

 

  1. Перетворившись на жука, Грегор намагається опиратися обставинам: прагне говорити, відчинити двері, сподівається, що це становище тимчасове, згадує все те, що хвилювало його у         “ людському ” житті.
  2. Подоба жука стала для нього в'язницею: внутрішньо почуваючи себе людиною, зовні він є потворною комахою, огидною для близьких. Замкнений у своїй кімнаті він відсторонений і віз суспільства, і від родини.
  3. Грегор відчуває самотність, страх, безпорадність та непотрібність. Проте навіть у цьому становищі думає, в першу чергу про близьких: про їх матеріальні статки, про долю сестри, про те, щоб не налякати нікого своїм виглядом.
  4. Залишаючись людиною, хоч і в комашиній подобі, Грегор міркує про своє становище, прагнучи долучитися хоч до яких-небудь родинних справ. Та представники сім'ї  байдужі й бездушні, тому Грегор для них – тягар.
  5. Прибравши з кімнати юнака всі речі, які зв'язувати його з                 “ людським ” життям, родичі тим самим стерли  з його пам'яті все те, чим він жив і до чого прагнув. Рідні свідомо залишили Грегора у цілковитій самотності.
  6. Лише смерть вивільняє Грегора Замзу з пут страху, самотності, розчарувань і безнадії. Гігантський жук гине, але зсередини звільняється втомлена людська душа.

ІV. Підсумок

Доповніть речення одним словом:

1.   «У творчості Франца Кафки світ постає …» (ворожим, злим, страхітливим, складним, небезпечним тощо).

2.   «Кафка змальовує людину  …» (самотньою, безпорадною, наляканою, «маленькою», непотрібною, приниженою, зрадженою тощо).

Знайдіть  «за» і «проти» у життєвій позиції Грегора Замзи до метаморфози, заповнивши таблицю:

Я підтримую  у життєвій позиції Грегора

Я засуджую у життєвій позиції Грегора

  • турбота про родину;
  • відповідальність;
  • скромність;
  • піклування про інших у першу чергу.
  • дозволяє іншим знущатися з себе;
  • не залишає анітрохи часу на особисте життя, через що нещасний;
  • має слабку волю, а родичі цим користуються.

V. Домашнє завдання:

1. Скласти тезовий конспект за біографією Ф.Кафки.

2. Повторити поняття теорії літератури (оповідання-міф, гротеск, екзистенціалізм, модернізм).

Додатково (високий рівень): скласти пам’ятку «Шлях до успішного життя».

П`ятниця, 19.04.2024, 17:48
Приветствую Вас Гість
Главная | Регистрация | Вход
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Наш опрос
Каким должен быть в Вашем понимании современный педагог?
Всього відповідей: 60
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz