Тема. Концепція світу та людини у новелі Ф.Кафки «Перевтілення».
Мета: ознайомити учнів з життєвим шляхом Ф.Кафки; висвітлити особливості
художнього світу письменника; зосередити увагу на концепції світу та
людини у творі; удосконалити уміння аналізувати художній твір,
використовуючи різні способи; розвинути аналітичне, творче,
асоціативне, критичне мислення учнів; виховати культуру діалогу,
міжособистісні взаємовідносини на основі моралі.
Обладнання: портрети Ф.Кафки у різні періоди життя, мультимедійна презентація,
підручник, зошит, схеми, таблиці, малюнки до новели.
Тип уроку: урок аналізу епічного твору.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Я живу в сім'ї, серед чудових і сповнених
любові людей, живу чужіший, ніж чужак.
Франц Кафка
І. Актуалізація знань
Доповніть схему
Основні течії авангардизму
1 | 2 кубізм | 3 | 4 експресіонізм | 5 |
1 від лат. futurum – майбутнє. Пропагував культ інди-відуалізму, відкидав загальноприйняті мовні та поетично-мистецькі норми |
2 ?????????
|
3 з фр. – надреалізм. В основі - суб'єктивно-ідеалістичні теорії інтуї-тивізму, фрейдизму, східні містико-релігійні вчення |
4 ??????? | 5 ??????????? |
(Відповіді: терміни: 1 - футуризм, 3 - сюрреалізм, 5 - дадаїзм;
визначення: 2 - революційна течія в образотворчому мистецтві поч. XX ст., яка передувала абстрактному мистецтву. Засновники Ж. Брак і П. Пікассо;
4 - виник як бурхлива реакція на дегуманізацію суспільства, знеособлення в ньому людини;
5 - був протестом проти ідеологій, політичних структур, раціональної логіки, моральних норм.)
Назвіть головні ознаки новели.
(Прозовий твір; невеликий за обсягом; про одну життєву подію; має несподіваний фінал).
Дайте визначення поняття концепція.
(Концепція – система поглядів на ті чи інші явища, процеси; спосіб розуміння, трактування певних явищ, подій; ідея певної теорії. Цей термін вживають також для позначення головного задуму в науковій, художній та інших видах діяльності людини.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Доповніть речення “ Після цього уроку я зможу …”
дізнатися … - про життєвий і творчий шлях Ф.Кафки;
- його погляди на світ та суспільство;
- під впливом чого сформувалася концепція світу та людини у творчості Ф.Кафки;
навчитися … - визначати особливості художнього світу письменника у творі;
- ознаки авангардизму у творчості письменника;
розвинути … - образне, логічне, асоціативне мислення;
- усне мовлення;
- уміння працювати з текстом;
- уміння аналізувати твір;
виховати … - культуру діалогу;
- міжособистісне спілкування на основі моралі.
Аналіз епіграфу до уроку.
Прокоментуйте слова Ф.Кафки «Я жив у в сім'ї, серед чудових і сповнених любові людей, живу чужіший, ніж чужак».
(Франц Кафка жив у повній, благополучній сім’ї з мамою і татом, сестрами. У цій родині була присутня любов: батьки любили одне одного, Франц любив сестер, а вони його, діти любили батьків. Проте це почуття кожен розумів по своєму, тому значення величного слова «любов» було знецінене у сім’ї Кафки: хтось пристосувався до вороже налаштованого батька, хтось смиренно терпів, чекаючи, доки покине сімейне гніздо. Ніхто з членів сім’ї не намагався зазирнути в душу іншого, зрозуміти й підтримати. Тому й почувався Франц удома, гірше ніж чужак, бо до чужої людини ставляться з більшою повагою та привітністю.)
ІІІ. Робота над темою уроку
Розповідь учнів про життєвий і творчий шлях Ф.Кафки, супроводжувана мультимедійною презентацією.
Робота над схемою “ Художній світ Франца Кафки ”
Проблеми відчуження людини, знецінення й знеособлення індивідууму |
Відчуття абсурдності буття |
Зображення конфлікту людини з таємничою і абсурдною владою, що постає в образах батька, богів, імператорів |
Герої, що спромоглися на бунт, виявляються надто слабкими й беззахисними, щоб опиратися |
Картини духовних і фізичних страждань людини |
Несподівані вияви надприродного і абсурдного в повсякденному житті |
Поєднання трагічного та іронічного, фантастичних елементів і натуралістичних деталей |
Ускладнена, затемнена символіка, що не піддається однозначному тлумаченню |
- Назвіть чинники, під впливом яких сформувався художній світ письменника.
(Взаємовідносини у родині: жорстокість батька, що стала причиною багатьох страхів Франца Кафки; з самого дитинства Кафка виховувався в атмосфері страху, грубості, що породила невпевненість і зневіру й у подальшому житті. Оточуючий світ сприймав як щось небезпечне, вороже).
Робота у групах. Визначте, яким постає Грегор Замза у новелі “ Перевтілення ” Ф.Кафки до та після метаморфози, що з ним сталася, за допомогою п'яти слів:
1 група – іменників, друга група – прикметників, третя група – дієслів.
іменники |
прикметники |
дієслова |
Можливі відповіді
До перевтілення
Самітник, піклувальник, невдаха, одинак, бідолаха |
Працьовитий, турботливий, щирий, відповідальний, самотній |
Працює, піклується, забезпечує, любить (родину), втомлюється |
Після перевтілення
Одинак, непотріб, тягар, страхіття, сміття (для родини) |
Самотній, покинутий, непотрібний, безпорадний, зраджений |
Турбується, любить, сподівається, зневірюється, гине |
Бесіда:
- Чи суттєво змінилося життя Грегора після перетворення на жука?
(З одного боку – так. Йому довелося звикнути до своєї нової подоби, усвідомити власну безпорадність – все, що він умів робити, коли був людиною, стало тепер недоступним; їжа, яку він любив в “ іншому ” житті, тепер викликала відразливість. Та, з іншого боку, - морального, - не суттєво. Ставлення рідних до Грегора було корисливим, байдужим. Коли він був людиною, вдома його лише терпіли, бо він приносив гроші, а ставши жуком, юнак просто став непотрібним).
- Якими постають навколишній світ та людина у новелі "Перевтілення"?
(Світ постає ворожим, байдужим, небезпечним, а людина в ньому маленькою, незахищеною, непотрібною, не здатною на самореалізацію).
- Чи може людина з характером Грегора Замзи бути щасливою у сучасному світі?
(Ні, бо потрібно уміти виборювати своє щастя: долати страхи, перешкоди, не допускати приниження власної гідності з боку інших, відстоювати свою позицію, мати власні погляди на події у суспільстві, знайти своє місце у житті).
Робота над малюнками до новели Ф.Кафки «Перевтілення».
Розгляньте малюнки до новели «Перевтілення», виконані самим автором.
- Якою постає людина на цих малюнках?
(Людина постає тендітним, крихким створінням. Всі її органи складаються, наче з тонких ліній, які при одному необережному русі зламаються. Людина самотня, безпорадна, відсторонена від світу. Вона знаходиться, ніби у замкненому просторі, перед купою невирішених проблем. Перший малюнок говорить про те, що людина все ж опирається складному становищу, але надовго сил не вистачає і доводиться страждати і змиритися. Та останній малюнок говорить про внутрішню свободу людини, її звільнення від пут буденності, несправедливості, непорозуміння зі світом).
Завдання. Визначте за шістьма малюнками шість етапів життя Грегора Замзи після метаморфози, що з ним відбулася.
- Перетворившись на жука, Грегор намагається опиратися обставинам: прагне говорити, відчинити двері, сподівається, що це становище тимчасове, згадує все те, що хвилювало його у “ людському ” житті.
- Подоба жука стала для нього в'язницею: внутрішньо почуваючи себе людиною, зовні він є потворною комахою, огидною для близьких. Замкнений у своїй кімнаті він відсторонений і віз суспільства, і від родини.
- Грегор відчуває самотність, страх, безпорадність та непотрібність. Проте навіть у цьому становищі думає, в першу чергу про близьких: про їх матеріальні статки, про долю сестри, про те, щоб не налякати нікого своїм виглядом.
- Залишаючись людиною, хоч і в комашиній подобі, Грегор міркує про своє становище, прагнучи долучитися хоч до яких-небудь родинних справ. Та представники сім'ї байдужі й бездушні, тому Грегор для них – тягар.
- Прибравши з кімнати юнака всі речі, які зв'язувати його з “ людським ” життям, родичі тим самим стерли з його пам'яті все те, чим він жив і до чого прагнув. Рідні свідомо залишили Грегора у цілковитій самотності.
- Лише смерть вивільняє Грегора Замзу з пут страху, самотності, розчарувань і безнадії. Гігантський жук гине, але зсередини звільняється втомлена людська душа.
ІV. Підсумок
Доповніть речення одним словом:
1. «У творчості Франца Кафки світ постає …» (ворожим, злим, страхітливим, складним, небезпечним тощо).
2. «Кафка змальовує людину …» (самотньою, безпорадною, наляканою, «маленькою», непотрібною, приниженою, зрадженою тощо).
Знайдіть «за» і «проти» у життєвій позиції Грегора Замзи до метаморфози, заповнивши таблицю:
Я підтримую у життєвій позиції Грегора |
Я засуджую у життєвій позиції Грегора |
|
|
V. Домашнє завдання:
1. Скласти тезовий конспект за біографією Ф.Кафки.
2. Повторити поняття теорії літератури (оповідання-міф, гротеск, екзистенціалізм, модернізм).
Додатково (високий рівень): скласти пам’ятку «Шлях до успішного життя».