Опис досвіду
Розвиток творчої особистості учня шляхом інтеграції у світову літературу музичного та образотворчого мистецтва
Актуальність досвіду
Мистецтво − це час і простір, в якому
живе краса людського духу. Пізнаючи
цінності мистецтва, людина пізнає
людське в людині, підносить себе до
прекрасного, переживає насолоду.
В.О.Сухомлинський
Сьогодення вимагає від сучасної людини бути усебічно розвиненою, творчо мислити, приймати креативні, оригінальні рішення. Тому одним із головних завдань навчально-виховного процесу школи є створення належних умов для виявлення нахилів та максимального розвитку здібностей учня.
Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності є навчання в дії. Урок літератури – це співтворчість учителя й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й діалозі, що забезпечує найбільшу сприйнятливість і відкритість до впливу один на одного. Тому сутність роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів діяльності.
Сучасна літературна компаративістика передбачає вивчення літератури в системі мистецтв у їх взаємозв’язку та взаємодії.
Більшість літературних текстів побудовані таким чином, що часто потребують залучення інших видив мистецтв для глибшого усвідомлення їх ідейно-художнього змісту.
На уроках літератури у третьому тисячолітті повинні пропонуватися різні шляхи роботи з твором, подаватися цікаві і складні уявлення про
художню модель світу, породжувані перекодуванням літературних текстів на художню метамову інших мистецтв і навпаки.[1]
Вивчення світової літератури у зв’язках з різними видами мистецтв (зокрема з музикою та образотворчим мистецтвом) дає можливість
учням найбільш повно осягнути глибинний зміст твору та зосередити увагу на емоційно-творчому сприйнятті художнього тексту.
Об’єкт дослідження
Процес вивчення світової літератури в 5-11 класах загальноосвітньої школи у взаємозв’язках із музикою та образотворчим мистецтвом.
Предмет дослідження
Зміст, форми, прийоми та методи вивчення світової літератури у взаємодії з музикою та образотворчим мистецтвом.
Мета дослідження
Визначення механізмів та умов ефективності вивчення світової літератури у взаємозв’язках та взаємодії з суміжними видами мистецтва в основній та середній школі.
Гіпотеза дослідження
Вивчення світової літератури у взаємозв’язках з іншими видами мистецтва стане ефективним за наступних умов:
- системність використання вчителем елементів суміжних мистецтв;
- оптимальний вибір форм, методів, прийомів навчальної діяльності учнів, що сприятиме їх творчому розвитку;
- літературно-творча діяльність школярів розвиватиметься внаслідок долучення до різних видів мистецтва;
- взаємозв’язки світової літератури та інших видів мистецтва сприятимуть формуванню культури художнього сприйняття, тобто особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, здатності до його переживання й розуміння, потреби в художньо-творчій самореалізації.
Завдання дослідження
- виявити особливості сприйняття учнями літератури у взаємозв’язках із музичним та образотворчим мистецтвами;
- визначити ефективні форми, методи, прийоми роботи на уроці, види учнівської діяльності, що сприяють розвиткові творчої особистості;
- визначити динаміку результатів успішності учнівської діяльності, творчого розвитку школярів.
Сутність досвіду
Між видами мистецтва існує не лише сюжетний або хронологічний зв’язок, а й внутрішній, творчий і життєвий. І це зрозуміло, адже всі види мистецтва народжуються з єдиного джерела − реального життя, яке однаковою мірою живить творчість і письменника, і композитора, і художника.
Під взаємодією мистецтв на уроці розуміється використання творів різних видів мистецтва для розв’язання навчально-виховних завдань. Учні мають усвідомити, що різні види мистецтва не лише не відокремлені одне від одного, а, навпаки, тісно пов’язані, і знання одного з них допомагає глибшому сприйманню й розумінню інших видів мистецтва.
Світ мистецтва представлений у сучасних шкільних програмах трьома його видами − літературою, музикою, образотворчим мистецтвом, які займають центральне місце в художній культурі. Це пояснюється їхньою роллю в духовному житті людини, що визначається синтезом трьох головних сфер психіки − раціональної, емоційно-почуттєвої й вольової.[2]
Література найповніше й найглибше втілює життя думки людини, музика
− життя її почуттів і переживань, образотворче мистецтво − зміст уявлень людини про світ у тій формі, яку дає їй реальне почуттєве сприйняття дійсності. Тим самим література, музика та образотворче мистецтво всебічно й повно охоплюють духовне життя людини, а їх різні поєднання дають змогу передати взаємозв’язок процесів, що в ньому відбуваються.
На уроці літератури застосовую такі методи та прийоми, щоб впливати на розвиток творчої особистості учня не лише художнім словом, але й образом, звуком.
Активізації літературно-творчої діяльності школярів сприяють:
◄ види діяльності:
- творчі завдання (додаток 1);
- проектна діяльність (додаток 2);
- словесне малювання за уявою;
- робота над картиною;
- знаходження взаємозв’язків між прочитаним і фольклором, між прочитаним і життєвими ситуаціями;
- проведення інтерв’ю;
- вирішення проблемних питань, ситуативних завдань;
- інсценізації.
◄ Активні та інтерактивні методи навчання, використання яких сприяє активізації мисленнєвої діяльності учнів.
◄ Нестандартні уроки (урок-подорож (5-6 кл., за творчістю Марка Твена, Дж.Р., Кіплінга,Ж.Верна, ін.), урок-квітковий карнавал (5кл., Дж.Дарел „Балакучі квіти”), (урок-відеоекскурсія (9 кл., «Слідами Пушкіна», урок-кінопостановка (7 кл., О.Пушкін «Дубровський»), урок-суд (10 кл., Стендаль «Червоне і чорне»), урок-теле-шоу (7кл., Дж.Свіфт «Мандри Гуллівера»).
◄ Семінари, дискусії сприяють формуванню особистої позиції учня, умінню обґрунтовано мислити, розвиткові комунікативних здібностей школярів.
◄ Позаурочна діяльність додатковою мірою впливає на формування стійкої мотивації до вивчення літератури як складової мистецтва:
- конкурс поетів;
- презентація власної творчої діяльності (обдаровані діти);
- літературні свята;
- інтелектуальні заходи (брейн-ринг, турнір знавців літератури);
- участь у Всеукраїнських учнівських олімпіадах, конкурсі «Творча юнь Донбасу».
Нормативна база досвіду та наукові підходи
Нормативна база:
- Закон України «Про освіту»;
- Закон України «Про загальну середню освіту»;
- Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (освітня галузь «Світова література»);
- Національна доктрина розвитку освіти України;
- Концепція літературної освіти в 11-річній загальноосвітній школі;
- Регіональна програма «Обдаровані діти»;
- Регіональна програма впровадження компетентнісно орієнтованого підходу до навчання.
Наукові підходи. Думку про інтегрований підхід до викладання предметів висловлювали педагоги Ж.-Ж. Руссо, І.Г. Песталоцці, В.М. Шацька. Ідея комплексного впливу мистецтв посідає важливе місце в пошуках шляхів розвитку художньо-творчих здібностей дітей. Її обґрунтували такі відомі українські діячі як В.Абрамян, А.Капська, Л.Масол, Н.Миропольська, О.Рудницька, Г.Сагач, С.Черепанова, які довели, що передача учням різноманітних знань з теорії й історії мистецтва є необхідною, оскільки без них неможливе оволодіння багатовіковою художньою спадщиною народу.
Учені-методисти - О.Бандура, Н.Волошина, Л.Мірошниченко, Є.Пасічник, Г.Шевченко довели, що синтетичний характер художньої діяльності зумовлює таку ж - синтетичну - єдність освіти, виховання і навчання, під час якої формуються художньо-творчі здібності особистості.
Результати досвіду
Визначення результатів впровадження досвіду розпочалося в 2009 році. Моніторинговим дослідженням підлягали наступні показники:
- рівень загального культурного розвитку учнів;
- стан успішності школярів;
- рівень та результати участі учнів 5-11 класів у конкурсах учнівської творчості, Всеукраїнській учнівській олімпіаді зі світової літератури (з 2012-2013 н.р.)
Критеріями у визначенні результативності досвіду є: вироблення стійкої мотивації учнів до вивчення світової літератури як складової мистецтва; нестандартність, креативність мислення; зростання якості навчальних досягнень учнів; високі показники участі учнів у творчих конкурсах.
Результативність досвіду підтверджують наступні досягнення учнів:
- зростання рівня загального культурного розвитку школярів ( на 0,4 - 0,8 % щорічно);
- рівень успішності учнів 5-11 кл. за останні 4 навчальних роки зріс на 3,4 %;
- учні посіли призові місця у міському етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади зі світової літератури (ІІ м. – 2013 р.);
- призові місця у міському етапі конкурсу «Творча юнь Донбасу» (2009 р. – ІІІ м.; 2010 р. – І, ІІІ м.; 2011 р. – ІІ, ІІІ м.; 2012 р. – ІІ, ІІІ м.; 2013 – ІІ, ІІІ м.)
Список використаної літератури
- Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. – К., 2011
- Жила С.О. Теорія і практика вивчення української літератури у взаємозв’язках із різними видами мистецтв у старших класах загальноосвітньої школи. Автореферат. – К., 2005
- Закон України «Про освіту».- К.: Генеза.- 1996
- Концепція літературної освіти в 11-річній загальноосвітній школі
- Маранцман В.Г. Співдружність мистецтв на уроках літератури // Мистецтво аналізу художнього твору / Укл. Т.Г. Браже - М., 1971
- Мащенко П. М. Використання музики на уроках літератури.- М., 1978 - 76с.
- Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Зарубіжна література 5-12 класи. –К.:Ірпінь. – 2005
- Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Світова література 5-9 класи. – К., 2012
- Тодосієнко Н.Л. Виховання гуманітарно розвиненої особистості майбутнього учителя початкових класів і музики засобами інтеграції мистецьких дисциплін // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. - №21, 2005 – 132-135.
- Інтернет-ресурси:
Ковальова В.І. Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку пізнавальної активності учнів. / Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/initial/8032.
Островерхова Н. Інтегрований урок та його аналіз. / Режим доступу: http://osvita.ua/school/technol/714
[1] Жила С.О. Теорія і практика вивчення української літератури у взаємозв’язках із різними видами мистецтв у старших класах загальноосвітньої школи
[2] Тодосієнко Н.Л. Виховання гуманітарно розвиненої особистості майбутнього учителя початкових класів і музики засобами інтеграції мистецьких дисциплін.
|